Supermarkt kopen of verkopen?

Je wilt een supermarkt kopen of jouw supermarkt verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van supermarkten eruit ziet. De omzetontwikkeling van supermarkten groeit, maar de supermarkten moeten de komende jaren vooral rekening houden met disruptieve (online) spelers die inspelen op de groeiende klantbehoefte aan gemak.

Supermarkt verkopen

Aantal overnames supermarkten

In de supermarktsector is vooral een strijd gaande tussen grote spelers die aan schaalgrootte proberen te winnen via overnames. Grote supermarktketens als Jumbo, Coop en Ahold (Albert Heijn) zijn de afgelopen jaren verantwoordelijk geweest voor een leeuwendeel van het aantal fusies en overnames in de supermarktsector. Ervan uitgaande dat er jaar zonder coronamaatregelen voor de deur staat, zal er een daling van -1,2% in de supermarktomzet zichtbaar zijn. Mochten er onverhoopt toch weer maatregelen worden opgeworpen, dan is een stijging wel mogelijk.

["15", "20", "15", "15", "20", "10", "15", "25", "25", "25"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames supermarkten

["3,65", "3,65", "3,65", "3,60", "3,55", "3,50", "3,25", "3,05", "2,95", "3,05"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Detailhandel

Wat is een supermarkt waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector detailhandel - waartoe een supermarkt behoort – wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 3,10. Dat betekent dat een supermarkt gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,10 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85..

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor supermarkten

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden supermarkten ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Schaalgrootte, efficiency en marketingkracht

    De supermarktsector blijft een massamarkt waarbij schaalgrootte, efficiency en marketingkracht allesbepalend zijn zijn voor het succes. De franchisenemer is van belang voor een goede organisatie van de winkel en efficiënte operatie. Daarbij spelen succesvolle ondernemers in op de potentie van de locatie en de doelgroep die ze daar kunnen aantrekken.

  • 2
    Eenpersoonshuishouden

    De samenleving individualiseert en leden van samengestelde huishoudens gedragen zich bovendien vaak als eenpersoonshuishouden, bijvoorbeeld vanwege werk. Hierdoor wordt het efficiënt omgaan met tijd belangrijk en doet de consument op een andere manier zijn boodschappen. Deze verdeelt de consument bijvoorbeeld in kortetermijnbezoekjes doordeweeks en deels via internet. Het is belangrijk voor supermarkten om hierop in te spelen.

  • 3
    Veel (online) concurrentie

    Binnen een afstand over de weg van vijf kilometer kan de consument uit gemiddeld 22 supermarkten kiezen, volgens ABN Amro. De opkomst van nieuwe (online) toetreders en de concurrentie vanuit de non-food-sector verscherpt die concurrentie alleen maar. ABN Amro verwacht dat het aantal vestigingen in het middensegment afneemt in de komende jaren en een toename van kleinere (stads-)supermarkten, gericht op de kortetermijnboodschap. Grotere supermarkten zullen meer inspelen op beleving.

  • 4
    Behoefte aan gemak

    Picnic en HelloFresh spelen in op de groeiende klantbehoefte aan gemak. In reactie hierop openen gevestigde supermarkten meer kleine stadswinkels met flexibelere openingstijden. Ook groeit het aantal grotere supermarkten met flexibelere openingstijden, pick-up points en eet- en zitgelegenheid. Het toevoegen van foodservice-elementen zoals bij Jumbo/La Place zal meer navolging krijgen.

Wat onze klanten zeggen