Supermarkt kopen of verkopen

Gepubliceerd: 8 december 2020, Wietze Willem Mulder

Je wilt een supermarkt kopen of jouw supermarkt verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van supermarkten eruit ziet. De omzetontwikkeling van supermarkten groeit, maar de supermarkten moeten de komende jaren vooral rekening houden met disruptieve (online) spelers die inspelen op de groeiende klantbehoefte aan gemak.

Jouw supermarkt verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers binnen één week. 

Aantal overnames supermarkten

In de supermarktsector is vooral een strijd gaande tussen grote spelers die aan schaalgrootte proberen te winnen via overnames. Grote supermarktketens als Jumbo, Coop en Ahold (Albert Heijn) zijn de afgelopen jaren verantwoordelijk geweest voor een leeuwendeel van het aantal fusies en overnames in de supermarktsector.

Aantal overnames supermarkten

Wat is een supermarkt waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector detailhandel - waartoe een supermarkt behoort – wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple gehanteerd van 3,25. Dat betekent dat een supermarkt gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,25 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,7.

Ebitda-multiple detailhandelDe waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw supermarkt waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten en cijfers over supermarkten

Rabobank verwacht dat het marktaandeel van online in Nederland zal doorgroeien naar tussen de 15 en 20 procent in 2030. Deze online business zal niet gelijkmatig verdeeld zijn over de huidige supermarktformules. Op termijn zal dit nieuwe logistieke kanaal waarschijnlijk uitdraaien op een afname van het totale oppervlakte van fysieke supermarkten. Logischer is het dat winkels met zwakke formules of op ongunstige locaties zullen worden afgestoten.

In cijfers weergegeven zag het aantal supermarkten er in 2020 als volgt uit (CBS):

3.595 supermarkten, waarvan:

  • 1.150 supermarkten met een werkzaam persoon
  • 630 supermarkten met twee werkzame personen
  • 375 supermarkten met drie tot vijf werkzame personen
  • 385 supermarkten met vijf tot tien werkzame personen
  • 220 supermarkten met tien tot twintig werkzame personen
  • 525 supermarkten met twintig tot vijftig werkzame personen
  • 225 supermarkten met vijftig tot honderd werkzame personen

Een supermarkt kopen? Bekijk het aanbod op Brookz

Trends en ontwikkelingen voor supermarkten

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden supermarkten ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Schaalgrootte, efficiency en marketingkracht
De supermarktsector blijft een massamarkt waarbij schaalgrootte, efficiency en marketingkracht allesbepalend zijn zijn voor het succes. De franchisenemer is van belang voor een goede organisatie van de winkel en efficiënte operatie. Daarbij spelen succesvolle ondernemers in op de potentie van de locatie en de doelgroep die ze daar kunnen aantrekken.

#2 Eenpersoonshuishouden
De samenleving individualiseert en leden van samengestelde huishoudens gedragen zich bovendien vaak als eenpersoonshuishouden, bijvoorbeeld vanwege werk. Hierdoor wordt het efficiënt omgaan met tijd belangrijk en doet de consument op een andere manier zijn boodschappen. Deze verdeelt de consument bijvoorbeeld in kortetermijnbezoekjes doordeweeks en deels via internet. Het is belangrijk voor supermarkten om hierop in te spelen.  

#3 Veel (online) concurrentie
Binnen een afstand over de weg van vijf kilometer kan de consument uit gemiddeld 22 supermarkten kiezen, volgens ABN Amro. De opkomst van nieuwe (online) toetreders en de concurrentie vanuit de non-food-sector verscherpt die concurrentie alleen maar. ABN Amro verwacht dat het aantal vestigingen in het middensegment afneemt in de komende jaren en een toename van kleinere (stads-)supermarkten, gericht op de kortetermijnboodschap. Grotere supermarkten zullen meer inspelen op beleving.

#4 Behoefte aan gemak
Picnic en HelloFresh spelen in op de groeiende klantbehoefte aan gemak. In reactie hierop openen gevestigde supermarkten meer kleine stadswinkels met flexibelere openingstijden. Ook groeit het aantal grotere supermarkten met flexibelere openingstijden, pick-up points en eet- en zitgelegenheid. Het toevoegen van foodservice-elementen zoals bij Jumbo/La Place zal meer navolging krijgen.

Supermarkt verkopen?

Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw supermarkt? Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele supermarkten succesvol gekocht en verkocht.

 

Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Content Manager bij Brookz. Hij studeerde journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Windesheim en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Supermarkt kopen?

Supermarkt kopen

Ben je op zoek naar een supermarkt waarin je wilt investeren of die je (gedeeltelijk) wil overnemen? Op Brookz staan tientallen supermarkten te koop aangeboden.

Supermarkt verkopen?

Supermarkt verkopen

Heb je een supermarkt, maar ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng jouw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele supermarkten verkocht!

Supermarkt waarderen?

Supermarkt waarderen

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering van jouw bedrijf die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!