Je wilt jouw supermarkt verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van supermarkten eruit ziet. De omzetontwikkeling van supermarkten groeit, maar de supermarkten moeten de komende jaren vooral rekening houden met disruptieve (online) spelers die inspelen op de groeiende klantbehoefte aan gemak.
In de supermarktsector is vooral een strijd gaande tussen grote spelers die aan schaalgrootte proberen te winnen via overnames. Grote supermarktketens als Jumbo, Coop en Ahold (Albert Heijn) zijn de afgelopen jaren verantwoordelijk geweest voor een leeuwendeel van het aantal fusies en overnames in de supermarktsector.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de sector detailhandel - waartoe een supermarkt behoort – wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,3 tot 3,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningRabobank verwacht dat het marktaandeel van online in Nederland zal doorgroeien naar tussen de 15 en 20 procent in 2030. Deze online business zal niet gelijkmatig verdeeld zijn over de huidige supermarktformules. Op termijn zal dit nieuwe logistieke kanaal waarschijnlijk uitdraaien op een afname van het totale oppervlakte van fysieke supermarkten. Logischer is het dat winkels met zwakke formules of op ongunstige locaties zullen worden afgestoten.
In cijfers weergegeven zag het aantal supermarkten er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden supermarkten ook veel groei- en overnamekansen:
De supermarktsector blijft een massamarkt waarbij schaalgrootte, efficiency en marketingkracht allesbepalend zijn zijn voor het succes. De franchisenemer is van belang voor een goede organisatie van de winkel en efficiënte operatie. Daarbij spelen succesvolle ondernemers in op de potentie van de locatie en de doelgroep die ze daar kunnen aantrekken.
De samenleving individualiseert en leden van samengestelde huishoudens gedragen zich bovendien vaak als eenpersoonshuishouden, bijvoorbeeld vanwege werk. Hierdoor wordt het efficiënt omgaan met tijd belangrijk en doet de consument op een andere manier zijn boodschappen. Deze verdeelt de consument bijvoorbeeld in kortetermijnbezoekjes doordeweeks en deels via internet. Het is belangrijk voor supermarkten om hierop in te spelen.
Binnen een afstand over de weg van vijf kilometer kan de consument uit gemiddeld 22 supermarkten kiezen, volgens ABN Amro. De opkomst van nieuwe (online) toetreders en de concurrentie vanuit de non-food-sector verscherpt die concurrentie alleen maar. ABN Amro verwacht dat het aantal vestigingen in het middensegment afneemt in de komende jaren en een toename van kleinere (stads-)supermarkten, gericht op de kortetermijnboodschap. Grotere supermarkten zullen meer inspelen op beleving.
Picnic en HelloFresh spelen in op de groeiende klantbehoefte aan gemak. In reactie hierop openen gevestigde supermarkten meer kleine stadswinkels met flexibelere openingstijden. Ook groeit het aantal grotere supermarkten met flexibelere openingstijden, pick-up points en eet- en zitgelegenheid. Het toevoegen van foodservice-elementen zoals bij Jumbo/La Place zal meer navolging krijgen.