De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningDe cijfers laten een mooie verdeling zien van kleine en grote drogisterijen. Het aantal drogisterijen met 3 tot 5 werkzame personen ligt relatief hoog.
In cijfers weergegeven zag het aantal drogisterijen er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden drogisterijen ook veel groei- en overnamekansen:
Digitalisering treft alle branches. Drogisterijen zijn hierin geen uitzondering, want consumenten vinden tegenwoordig voor alle persoonlijke verzorgingsmiddelen hun weg online. Drogisterijen kunnen daarin niet achterblijven.
Welke effecten hebben beautyproducten op de korte en lange termijn? Deze vraag speelt bij veel consumenten een steeds grotere rol. Hierbij gaat het niet alleen om de ingrediënten, maar ook om de duurzaamheid van verpakkingen.