Drogisterij verkopen?

Je wilt jouw drogisterij verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van drogisterijen eruitziet. 

Drogisterij verkopen

Aantal overnames drogisterij

Het aantal fusies en overnames van drogisterijen fluctueert en afgelopen jaar was het aantal overnames relatief hoog.

["90", "105", "145", "95", "90", "115", "105", "120", "140", "75"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames winkels in overige artikelen

["3,65", "3,60", "3,55", "3,50", "3,25", "3,05", "2,95", "3,05", "2,80", "2,80"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["3,50", "2,30"]

Gem. EBITDA-multiple Detailhandel

Wat is een drogisterij waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector detailhandel, waartoe een drogisterij behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,3 tot 3,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor drogisterijen

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden drogisterijen ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Digitalisering

    Digitalisering treft alle branches. Drogisterijen zijn hierin geen uitzondering, want consumenten vinden tegenwoordig voor alle persoonlijke verzorgingsmiddelen hun weg online. Drogisterijen kunnen daarin niet achterblijven. 

  • 2
    Natural beauty

    Welke effecten hebben beautyproducten op de korte en lange termijn? Deze vraag speelt bij veel consumenten een steeds grotere rol. Hierbij gaat het niet alleen om de ingrediënten, maar ook om de duurzaamheid van verpakkingen. 

Wat onze klanten zeggen