Apotheek kopen of verkopen?

Je wilt een apotheek kopen of jouw apotheek verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van apotheken eruit ziet. Rabobank voorspelt dat opschaling van bestaande apothekers verder toeneemt. Daarnaast leiden de ontwikkelingen in de markt tot een verschuiving van dienstverlening van één vestigingspunt naar meer vestigingspunten en meer een omnichannel-karakter krijgt (webshop, bezorger en 24-uurs-kluis).

Apotheek verkopen

Aantal overnames apotheken

Concrete cijfers over het aantal fusies en overnames in de apothekersbranche zijn er niet. Daarom hiernaast de geschatte cijfers. Wel is bekend dat apotheken steeds meer transformeren naar retailers, aldus platform RetailDetail. Hoewel Rabobank eerder in 2020 een consolidatieslag verwachtte, bleef deze uit en nam het aantal vestigingen verder af. 

["20", "20", "25", "30", "20", "15", "15", "25", "30", "35"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames apotheken

["6,05", "6,10", "6,00", "6,05", "6,05", "6,05", "6,15", "6,25", "6,30", "6,30"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Gezondheidszorg & farmacie

Wat is een apotheek waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de gezondheidszorg en farmacie, de sector waartoe apotheken behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 6,30. Dat betekent dat een apotheek bij benadering gemiddeld wordt gewaardeerd op 6,30 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor apotheken

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden apotheken ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Omnichannel

    Contact met patiënten wordt steeds makkelijker en daardoor vindt er ook meer innovatie plaats in het distributiemodel. Denk aan online bestellingen, 24-uurs medicijnautomaten en diverse bezorgmomenten. Dit heeft als gevolg dat de apotheker bewustere keuzes moet maken in zijn dienstverlening.

  • 2
    Medicijnentekort

    Schaarste op de markt is helaas ook aan de orde van de dag voor apothekers. Steeds vaker lees je over mensen met gezondheidsaandoeningen die hun broodnodige medicijnen niet kunnen krijgen bij de apotheek. Volgens ABN AMRO is het essentieel dat de productie van medicijnen naar Europa wordt getrokken, waardoor we minder afhankelijk zijn van landen als China en India. Ook heeft toenmalig Minister van Rijn bekendgemaakt dat er uiterlijk 1 juli 2022 een voorraad van geneesmiddelen moet zijn voor minimaal vijf maanden.

  • 3
    E-verdienmodel

    Innovatie speelt een belangrijke rol, zowel op het gebied van product als proces. Dit kan plaatsvinden in de vorm van nieuwe samenwerkingsvormen met voedingsconsulenten, e-health (waardoor er een online relatie ontstaat en er meer inzicht komt in het medicijngebruik) of de rol van voeding bij medicatie en preventie.

  • 4
    Bredere rol apotheker

    Door de veranderende marktomstandigheden wordt de rol van apothekers uitgebreid tot apotheker, logistiek manager en retailer in één. Afhankelijk van de omgeving kunnen de retail-activiteiten van de apotheek uitgebreid worden met zelfzorgmedicatie, audicien- en opticienartikelen om omzet en marge te vergroten. Daarbij is de apotheek in de wijk niet altijd optimaal zichtbaar en daar moet wat aan gebeuren, aldus de Vereniging Jonge Apothekers (VJA).

  • 5
    Duurzaamheid

    Apothekers zamelen medicijnafval in, zoals niet-gebruikte medicijnen en naalden. Het correct verwerken van medicijnafval voorkomt dat medicijnresten in het oppervlakte- en grondwater terechtkomen. De maatschappij eist dat apothekers dit op een duurzame manier doen.

Wat onze klanten zeggen