Glastuinbouwbedrijf kopen of verkopen

Gepubliceerd: 7 juli 2021, Wietze Willem Mulder

Je wilt een glastuinbouwbedrijf kopen of jouw glastuinbouwbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van glastuinbouwbedrijven eruit ziet. De markt staat onder druk, vanwege gebrek aan energie-efficiënt werken en de noodzaak om minder CO2-uitstoot te realiseren. 

Jouw glastuinbouwbedrijf verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers in één week. 

Aantal overnames glastuinbouwbedrijven

Hoewel het aantal overnames hoger dan gemiddeld ligt, is innovatie essentieel voor het voortbestaan van de tuinbouw onder glas. 

Glastuinbouwbedrijf kopen of verkopen

Wat is een glastuinbouwbedrijf waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector agri & food, waartoe een glastuinbouwbedrijf behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple gehanteerd van 5,6. Dat betekent dat een glastuinbouwbedrijf gemiddeld wordt gewaardeerd op 5,6 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Ebitda-multiple agri en food

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw glastuinbouwbedrijf waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten en cijfers over glastuinbouwbedrijven

Er zijn in deze sector veel kleinschalige organisaties zichtbaar, die hun eigen specialiteit hebben ontwikkeld. Hierdoor ligt het aantal bedrijven met één werkzaam persoon relatief laag.

In cijfers weergegeven zag het aantal glastuinbouwbedrijven er in 2021 als volgt uit (CBS):

3.450 glastuinbouwbedrijven, waarvan:

  • 995 glastuinbouwbedrijven met een werkzaam persoon
  • 825 glastuinbouwbedrijven met twee werkzame personen
  • 560 glastuinbouwbedrijven met drie tot vijf werkzame personen
  • 510 glastuinbouwbedrijven met vijf tot tien werkzame personen
  • 305 glastuinbouwbedrijven met tien tot twintig werkzame personen
  • 185 glastuinbouwbedrijven met twintig tot vijftig werkzame personen
  • 45 glastuinbouwbedrijven met vijftig tot honderd werkzame personen

Een glastuinbouwbedrijf kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.

Trends en ontwikkelingen voor glastuinbouwbedrijven

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden glastuinbouwbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Intensieve samenwerkingen
Doordat telers en handelaars en consumenten elkaar steeds vaker rechtstreeks weten te vinden, neemt de handel via de veiling terug, aldus ABN Amro. De consument beweegt zich al enkele jaren naar een bewust leefpatroon, waardoor er meer focus wordt gelegd op slow living, genieten van natuurlijke voeding en natuurlijke decoratie, waaronder bloemen en planten. 

#2 Duurzaamheid
Duurzaamheid is ook in de tuinbouw een belangrijk topic. Er wordt door tuinders vaker ingezet op geothermie, waardoor de verbruikte hoeveelheid aardgas en CO2 terugloopt. Dat sustainability de aandacht heeft is ook zichtbaar door het aantal keurmerken in de branche. Denk aan ‘Duurzame Bloemist’ en ‘On the Way to Planetproof.’ 

Glastuinbouwbedrijf verkopen?

Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw glastuinbouwbedrijf? Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele glastuinbouwbedrijven succesvol gekocht en verkocht.

Glastuinbouwbedrijf verkopen

Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Content Manager bij Brookz. Hij studeerde journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Windesheim en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Glastuinbouwbedrijf kopen?

Glastuinbouwbedrijf kopen?

Ben je op zoek naar een glastuinbouwbedrijf waarin je wilt investeren of die je (gedeeltelijk) wil overnemen? Op Brookz staan tientallen glastuinbouwbedrijven te koop aangeboden.

Glastuinbouwbedrijf verkopen?

Glastuinbouwbedrijf verkopen?

Heb je een glastuinbouwbedrijf, maar ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng jouw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele glastuinbouwbedrijven verkocht!

Glastuinbouwbedrijf waarderen?

Glastuinbouwbedrijf waarderen?

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering van jouw bedrijf die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!