Je wilt jouw asbestbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van asbestbedrijven eruit ziet.
Al enkele jaren zit de branche in de lift en naar verwachting zal deze groei aanhouden, aangezien de maatschappij bewuster wordt en de wet- en regelgeving strikter.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de sector bouw- en installatietechniek, waartoe een asbestbedrijf behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 3,4 tot 4,9 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningEr zijn jaarlijks vele starters op de markt, en kleinschalige organisaties, waardoor het aantal bedrijven met één werkzaam persoon relatief hoog ligt.
In cijfers weergegeven zag het aantal bedrijven in sanering en afvalbeheer er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden asbestbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:
Volgens de directeur van Economisch Instituut voor de Bouw is het zaak dat circulair slopen en saneren de standaard wordt. De overheid heeft andere prioriteiten, terwijl goed beleid juist nodig is om circulariteit rendabel te maken.
Hoewel online zichtbaarheid voor vrijwel alle ondernemers en organisaties essentieel is, is er in het zoekgedrag een stijging gaande in de asbestgerelateerde zoekopdrachten. Consumenten zijn op zoek naar goede dienstverleners in de saneringsbranche, vanwege het aanstaande verbod op asbestdaken (2024).