Radiostation verkopen?

Je wilt jouw radiostation verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van radiostations eruitziet. Smart speakers, podcasts en multiplatform engagements brengen grote veranderingen voor radiostations. Hoe blijf je als radiostation relevant? Door deze trends in je radio programmatuur te verenigen.

Radiostation verkopen

Aantal overnames radiostations

Het aantal fusies en overnames van radiostations is al jaren nihil. 

["0", "5", "0", "5", "0", "0", "0", "0", "0", "0"]

["13", "14", "15", "16", "17", "18", "19", "20", "21", "'22"]

Aantal fusies en overnames radiostations

["4,65", "4,65", "4,65", "4,65", "4,65", "4,65", "4,45", "4,40", "4,40", "4,20"]

[ "2013", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "22"]

["4,40", "4,00"]

Gem. EBITDA-multiple Media, reclame & communicatie

Wat is een radiostations waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector media, reclame en communicatie - waartoe een radiostation behoort - wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 4,0 tot 4,4 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,7.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor radiostations

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden radiostations ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Smart speakers

    Slimme apparaten maken je leven makkelijker. Niet langer scrollen door eindeloze lijstjes met restaurants die thuisbezorgen, maar simpelweg je via je smart speaker “de beste risotto van Amersfoort” bestellen heeft de toekomst. In de VS behoort dit al tot de mogelijkheden, net als boodschappen en andere producten bestellen. Daar gebruikt 57% van de Amerikanen dagelijks voice command. 

  • 2
    Audio consumptie

    Podcasts en spoken word audio zijn booming en deze veranderingen in audio consumptie kan het aantal luisteraars voor radiostations drastisch verminderen. Weet je als radiostation deze opgenomen programmatuur op te nemen in je live audio sessies, dan kun je hierdoor relevant blijven bij je publiek. 

  • 3
    Multiplatform engagement

    Hoewel je op een bouwplaats of in een kantoortuin nog wel eens een fysieke radio aantreft, wekt dat beeld bij heel veel mensen al nostalgische herinneringen op. Wil je als radiostation nog beluisterd worden, dan moet je inzetten op een multiplatform-strategie. Hierdoor kunnen je luisteraars je vinden via live radio kanalen, websites, social media, apps en andere platformen van derden. 

Wat onze klanten zeggen