De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningPersoneelsschaarste zet rem op de groei van de flexbranche, aldus ING. Er is een sterke groei voor de conjunctuurgevoelige flexbranche, waarin strengere regelgeving waardoor de flexibiliteit wordt ingeperkt.
In cijfers weergegeven zag het aantal uitzendbureaus er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden de uitzendsector ook veel groei- en overnamekansen:
Er vindt een structurele verschuiving plaats van vaste naar flexibele arbeidscontracten. Werkgevers voelen er steeds minder voor om werknemers in vaste dienst te nemen. Dit onder meer door de complexer wordende arbeidswetgeving en de daaraan verbonden risico’s. De belangrijkste aanjager van flexibele arbeidsrelaties is echter de behoefte van werkgevers om de personeelskosten mee te laten bewegen met de markt en hun eigen omzetpotentieel.
Online platformen automatiseren werving en selectie met behulp van algoritmes. Ook nemen ze administratieve taken als planning, urenregistratie en facturatie over. Hierdoor zijn ze op termijn goedkoper en sneller dan huidige spelers. Technologische innovaties maken automatische ‘matching’ bovendien steeds beter. Platformen als Deliveroo en Uber (vervoer), Temper (horecawerk) en LinkedIn (werving) laten zien hoe platformen nu al deeltaken van de flexbranche overnemen.
Uitzendbureaus kiezen er vaker voor om de flexbehoefte van de klanten breed in te vullen. Hiervoor bieden zij extra diensten aan zoals payrolling of detachering. De nadruk komt te liggen op het aanbieden van meer verschillende diensten, om op deze manier klanten volledig te kunnen ontzorgen.