Webshop kopen of verkopen

Gepubliceerd: 8 december 2020, geĆ¼pdatet: 23 november 2021, Wietze Willem Mulder

Je wilt een webshop kopen of jouw webshop verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van webshops eruit ziet. Nederland kent jaarlijks vele duizenden ondernemers die een webshop beginnen. Maar een groot aantal nieuwkomers besluit al binnen twee jaar zijn webshop te staken of te verkopen.

Jouw webshop verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers binnen één week. 

Aantal overnames webshops

Er zijn volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek op dit moment zo’n 77.890 officiële webwinkels in Nederland. Maar de dynamiek is groot. Volgens het CBS is er geen enkele branche waarin er jaarlijks zoveel starters zijn, maar eveneens heel veel stoppers. In 2019 werden er 16.289 nieuwe webshops gestart, maar werden er tegelijkertijd ook 16.213 webwinkels gestaakt, blijkt uit data van Dataprovider

Aantal overnames webshops

Wat is de waarde van een webshop?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector e-commerce - de branche waartoe webshops behoren - geldt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple van 5,65. Dat betekent dat een webshop gemiddeld wordt gewaardeerd op 5,65 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw webshop waarderen? Doe hier de berekening.

Redenen om webshop te verkopen

Daarnaast is er ook een grote groep starters die het wel lukt om een goed draaiende webshop op te bouwen, maar die om verschillende redenen besluiten hun webshop te verkopen. Redenen die worden genoemd om de webshop te verkopen:

  • De webshop kost meer tijd dan van te voren gedacht
  • De focus is verschoven naar andere (online) activiteiten
  • Aanbod van een goede baan in loondienst
  • Het geld ontbreekt om continu te blijven investeren

Bij veel ondernemers blijken vaak meerdere van bovengenoemde redenen een rol te spelen om hun webshop te verkopen.

 

Kopers van webshops

Als je jouw webshop of webwinkel wilt verkopen, zijn er in grote lijnen drie type kopers. Elke koper heeft zijn voor- en nadelen, afhankelijk van wat jouw eigen doelstellingen zijn met betrekking tot de verkoop van je webshop. De kopers van een webshop zijn:

1. Een particulier

In dit geval wordt jouw webwinkel verkocht aan een particulier die bijvoorbeeld de ambitie heeft om voor zichzelf te beginnen. Het is voor deze koper vaak een make or buy-afweging: hij kan zelf een webshop starten of een webshop kopen die al omzet en klanten heeft, waarmee hij direct aan de slag kan.

2. Een andere webshop

Als je jouw webshop verkoopt aan een andere webshop, dan spreken we van een strategische koper. Deze koper wil met het kopen van jouw webshop zijn marktpositie verbeteren, door het toevoegen van jouw klanten, omzet, url, nieuwsbrief-leden, etc. aan zijn eigen webwinkel. Dit bedrijf kan een directe concurrent zijn, maar ook een toeleverancier of een afnemer. Deze koper is vaak bereid om de hoogste prijs voor jouw webshop te betalen, omdat hij door kostenbesparingen en synergievoordelen de overname vrij snel kan terug verdienen.

3. Eigen personeel

Je kunt jouw webshop ook verkopen aan een van jouw eigen medewerkers. Het voordeel is dat deze medewerker jou en het bedrijf al goed kent, waardoor deze vorm van overdracht in principe sneller verloopt dan bij de andere twee kopers.

Webshop verkoopklaar maken

Overal is een markt voor, maar een webshop verkopen is niet zo eenvoudig als je denkt. De gemiddelde koper van een webshop weet waar hij over praat, omdat hij vooraf voldoende onderzoek doet naar zijn aankoop. Staat jouw webshop hoog in Google met veel organisch verkeer, dus niet als gevolg van betaalde Google Ads? Heb jij sprankelende financiële resultaten en dat ook al een paar jaar op rij? Dan heb je goede kans op een succesvolle verkoop.

Waar moet je bij een verkoop aan denken? Wij zetten de aandachtspunten voor je op een rijtje:

  • Optimaliseer je omzet door kostenbesparingen en optimalisatie van je kapitaal. Dit zorgt voor een gunstige financiële situatie en daarmee een grotere kans op verkoop.
  • Zorg voor een kloppende en complete administratie, waarin alle kosten, baten en relevante overdrachtsdocumenten zijn verzameld.
  • Denk na over de vorm van juridische overname. Als eenmanszaak heb je weinig keuze, maar als je een BV bezit, heb je de keuze tussen een activa- of aandelentransactie. De crux zit in de fiscale voor- en nadelen van beide opties. 

Hoe kun je een webshop verkopen?

Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw webshop? Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele webshops succesvol gekocht en verkocht!

Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Content Manager bij Brookz. Hij studeerde journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Windesheim en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Webshop kopen?

Webshop kopen?

Ben je op zoek naar een webshop waarin je wilt investeren of die je (gedeeltelijk) wil overnemen? Op Brookz staan tientallen webshops te koop aangeboden.

Webshop verkopen?

Webshop verkopen

Heb je een webshop, maar ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng jouw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele webshops verkocht!

Webshop waarderen?

Webshop waarderen?

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering van jouw bedrijf die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!