De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningRedenen voor het verkopen van een webshop
Daarnaast is er ook een grote groep starters die het wel lukt om een goed draaiende webshop op te bouwen, maar die om verschillende redenen besluiten hun webshop te verkopen. Redenen die worden genoemd om de webshop te verkopen:
Bij veel ondernemers blijken vaak meerdere van bovengenoemde redenen een rol te spelen om hun webshop te verkopen.
In cijfers weergegeven zag het aantal webshops er in 2023 als volgt uit (CBS):
Overal is een markt voor, maar een webshop verkopen is niet zo eenvoudig als je denkt. De gemiddelde koper van een webshop weet waar hij over praat, omdat hij vooraf voldoende onderzoek doet naar zijn aankoop. Staat jouw webshop hoog in Google met veel organisch verkeer, dus niet als gevolg van betaalde Google Ads? Heb jij sprankelende financiële resultaten en dat ook al een paar jaar op rij? Dan heb je goede kans op een succesvolle verkoop. Waar moet je bij een verkoop aan denken? Wij zetten de aandachtspunten voor je op een rijtje:
Als je jouw webshop of webwinkel wilt verkopen, zijn er in grote lijnen drie type kopers. Elke koper heeft zijn voor- en nadelen, afhankelijk van wat jouw eigen doelstellingen zijn met betrekking tot de verkoop van je webshop. De kopers van een webshop zijn:
In dit geval wordt jouw webwinkel verkocht aan een particulier die bijvoorbeeld de ambitie heeft om voor zichzelf te beginnen. Het is voor deze koper vaak een make or buy-afweging: hij kan zelf een webshop starten of een webshop kopen die al omzet en klanten heeft, waarmee hij direct aan de slag kan.
Als je jouw webshop verkoopt aan een andere webshop, dan spreken we van een strategische koper. Deze koper wil met het kopen van jouw webshop zijn marktpositie verbeteren, door het toevoegen van jouw klanten, omzet, url, nieuwsbrief-leden, etc. aan zijn eigen webwinkel. Dit bedrijf kan een directe concurrent zijn, maar ook een toeleverancier of een afnemer. Deze koper is vaak bereid om de hoogste prijs voor jouw webshop te betalen, omdat hij door kostenbesparingen en synergievoordelen de overname vrij snel kan terug verdienen.
Je kunt jouw webshop ook verkopen aan een van jouw eigen medewerkers. Het voordeel is dat deze medewerker jou en het bedrijf al goed kent, waardoor deze vorm van overdracht in principe sneller verloopt dan bij de andere twee kopers.