Webshop verkopen?

Je wilt jouw webshop verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van webshops eruit ziet. Nederland kent jaarlijks vele duizenden ondernemers die een webshop beginnen. Maar een groot aantal nieuwkomers besluit al binnen twee jaar zijn webshop te staken of te verkopen.

Webshop verkopen

Webshops op Brookz

Aantal overnames webshops

Er zijn volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek op dit moment zo'n 94.000 officiële webwinkels in Nederland. En de aantrekkelijkheid om een webshop te beginnen, groeit nog altijd. 

["30", "60", "80", "50", "65", "75", "105", "115", "165", "85"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames webshops

["5,20", "5,40", "5,55", "5,55", "5,40", "5,10"]

["2018", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["5,70", "4,40"]

Gem. EBITDA-multiple E-commerce

Wat is de waarde van een webshop?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector e-commerce - de branche waartoe webshops behoren - geldt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 4,4 tot 5,7 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Webshop verkoopklaar maken

Overal is een markt voor, maar een webshop verkopen is niet zo eenvoudig als je denkt. De gemiddelde koper van een webshop weet waar hij over praat, omdat hij vooraf voldoende onderzoek doet naar zijn aankoop. Staat jouw webshop hoog in Google met veel organisch verkeer, dus niet als gevolg van betaalde Google Ads? Heb jij sprankelende financiële resultaten en dat ook al een paar jaar op rij? Dan heb je goede kans op een succesvolle verkoop. Waar moet je bij een verkoop aan denken? Wij zetten de aandachtspunten voor je op een rijtje:

  • Optimaliseer je omzet door kostenbesparingen en optimalisatie van je kapitaal. Dit zorgt voor een gunstige financiële situatie en daarmee een grotere kans op verkoop.
  • Zorg voor een kloppende en complete administratie, waarin alle kosten, baten en relevante overdrachtsdocumenten zijn verzameld.
  • Denk na over de vorm van juridische overname. Als eenmanszaak heb je weinig keuze, maar als je een BV bezit, heb je de keuze tussen een activa- of aandelentransactie. De crux zit in de fiscale voor- en nadelen van beide opties. 


 
Kopers van webshops

Als je jouw webshop of webwinkel wilt verkopen, zijn er in grote lijnen drie type kopers. Elke koper heeft zijn voor- en nadelen, afhankelijk van wat jouw eigen doelstellingen zijn met betrekking tot de verkoop van je webshop. De kopers van een webshop zijn:

  • 1
    Een particulier

    In dit geval wordt jouw webwinkel verkocht aan een particulier die bijvoorbeeld de ambitie heeft om voor zichzelf te beginnen. Het is voor deze koper vaak een make or buy-afweging: hij kan zelf een webshop starten of een webshop kopen die al omzet en klanten heeft, waarmee hij direct aan de slag kan.

  • 2
    Een andere webshop

    Als je jouw webshop verkoopt aan een andere webshop, dan spreken we van een strategische koper. Deze koper wil met het kopen van jouw webshop zijn marktpositie verbeteren, door het toevoegen van jouw klanten, omzet, url, nieuwsbrief-leden, etc. aan zijn eigen webwinkel. Dit bedrijf kan een directe concurrent zijn, maar ook een toeleverancier of een afnemer. Deze koper is vaak bereid om de hoogste prijs voor jouw webshop te betalen, omdat hij door kostenbesparingen en synergievoordelen de overname vrij snel kan terug verdienen.

  • 3
    Eigen personeel

    Je kunt jouw webshop ook verkopen aan een van jouw eigen medewerkers. Het voordeel is dat deze medewerker jou en het bedrijf al goed kent, waardoor deze vorm van overdracht in principe sneller verloopt dan bij de andere twee kopers.

Vele ondernemers gingen je voor
  • In korte tijd hebben we een aantal serieuze reacties gekregen. Hierdoor hebben we mijn webwinkel Urbans and Indians binnen 10 weken kunnen verkopen aan een uitstekende overnamekandidaat.

    Linda Haest, Urbans and Indians

    Linda Haest, Urbans and Indians

  • Ondernemer en investeerder van nlgroeit: "Via het Brookz-netwerk kom ik regelmatig in contact met interessante partijen om over te nemen of in te participeren."

    Kees de Jong, nlgroeit

    Kees de Jong, nlgroeit

  • Excellent customer communication, quick, efficient and friendly. They have knowledge of the business and market combined with an abundant network.

    Lorraine Connaughton

    Lorraine Connaughton

  • Peter Smits vond via Brookz zijn huidige bedrijf Point to Point Communicatie in Gorinchem. ‘Brookz is een handig en gebruiksvriendelijk platform met een goed overzicht van het actuele bedrijvenaanbod.

    Peter Smits, Point to Point Communicatie

    Peter Smits, Point to Point Communicatie

  • Via Brookz heb ik binnen 3 maanden mijn bedrijf Prodes - Internet Partner in Deventer verkocht. Inmiddels ben ik in Miami bezig met het opzetten van een nieuw bedrijf.

    Jurgen Bosch, Prodes

    Jurgen Bosch, Prodes

  • Ik wilde mijn corporate carrière een andere wending geven. Ik zocht naar een ICT bedrijf waar ik via een MBI zou kunnen ondernemen. Dankzij Brookz is ondernemerschap een feit.

    Valentijn de Jong

    Valentijn de Jong

  • Hendrik Jan de Mari vond via Brookz zijn laatste aankoop, Drankengroothandel Ton Overmans uit Amsterdam. ‘Ik heb Brookz ervaren als een zeer nuttig medium. De geringe investering in een lidmaatschap is de diensten via Brookz dubbel en dwars waard!’

    Hendrik Jan de Mari, Drankengroothandel Ton Overmans

    Hendrik Jan de Mari, Drankengroothandel Ton Overmans

  • Via een verkoopprofiel op Brookz hebben mijn partner en ik binnen drie maanden een van mijn internetbedrijven verkocht.

    Gijs Bodenstaff

    Gijs Bodenstaff

  • Via Brookz heb ik binnen 2 maanden meerdere geïnteresseerde partijen en uiteindelijk ook een zakelijke partner gevonden voor mijn bedrijf The Retro Family, het grootste retro webwarenhuis van Nederland.

    Rene Mirck, The Retro Family

    Rene Mirck, The Retro Family

  • Via Brookz ben ik in contact gekomen met AtHand, een bedrijf dat we inmiddels internationaal hebben kunnen uitbouwen.

    Emiel van Gompel, AtHand

    Emiel van Gompel, AtHand

  • Via Brookz kregen wij een groot aantal goede reacties wat cruciaal was bij de verkoop. Inmiddels ben ik bij de koper in dienst getreden en kan ik met Van Doorne Food and Beverages Group beter en sneller de groei realiseren die mij voor ogen stond.

    Johan van Doorne, Van Doorne Food and Beverages

    Johan van Doorne, Van Doorne Food and Beverages

  • Toen ik mijn kinderdagverblijf 'Kindcentrum Ons Dorp' wilde verkopen vormde Brookz het ideale platform om veel geïnteresseerden te krijgen en dat is zeker gelukt. Dankzij Brookz hadden we voldoende keuze om de juiste koper te vinden.

    Rudi ter Riet, Kindcentrum Ons Dorp

    Rudi ter Riet, Kindcentrum Ons Dorp

  • Als oriënterende koper was Brookz als informatieplatform zeer nuttig waardoor ik snel een goede groep begeleiders kon samenstellen en beter voorbereid was.

    Mark Zwijnenburg

    Mark Zwijnenburg

  • Ik hoefde niet per se mijn bedrijf te verkopen, maar ik stond wel open voor potentiële kopers. Brookz komt zijn belofte na, op mijn verkoopprofiel heb ik een groot aantal reacties gehad. Dat heeft uiteindelijk ook een geschikte koper opgeleverd.

    Ard Hopstaken

    Ard Hopstaken

  • Via Brookz heb ik mijn huidige onderneming ISA Training & Coaching op het landgoed Leusderend in Leusden gevonden. Vooral de nieuwsbrieven met daarin de nieuw aangeboden bedrijven, maakte het zoeken laagdrempelig en efficiënt.

    Ron Eman, ISA Training & Coaching

    Ron Eman, ISA Training & Coaching

  • Op Brookz heb ik een verkoopprofiel geplaatst. Binnen enkele dagen hadden we 10 reacties binnen! Uit deze reacties hebben we een geschikte koper gevonden en heeft de verkoop daadwerkelijk plaatsgevonden.

    Marco Voskamp

    Marco Voskamp

  • Als overname-adviseur van GrowthFactory heb ik én onze opdrachtgevers veel baat bij het platform van Brookz waarbij er al vele succesvolle matches zijn ontstaan uit onverwachte hoek. Wij kunnen Brookz dan ook van harte aanbevelen.

    Robert Schulze, GrowthFactory

    Robert Schulze, GrowthFactory

  • Oud ondernemer en consultant van Kerstholt Bedrijfsadvies: "Effectief en bewezen platform om bedrijven of bedrijfsonderdelen te kopen en te verkopen".

    Antonie Kerstholt, Kerstholt Bedrijfsadvies

    Antonie Kerstholt, Kerstholt Bedrijfsadvies

  • Via Brookz was ik op zoek naar een webshop en deze had ik snel gevonden. Brookz is zeer gebruiksvriendelijk en de klantenservice staat voor je klaar wanneer je ze nodig hebt. Na een periode van 4 maanden staat er nu een nieuwe webshop genaamd puurkidsfashion.com waar ik trots op ben.

    Eva Nijssen, Puurkidsfashion.com

    Eva Nijssen, Puurkidsfashion.com

  • Via Brookz komen we eenvoudig in contact met een groot aantal relevante partijen!

    Geert Hoedjes, ValuePro

    Geert Hoedjes, ValuePro

  • We hebben diverse goede ervaringen met Brookz gehad, zeker wanneer de propositie zich leent om publiekelijk te gaan.

    Hans Minnaar, Florijnz Corporate Finance

    Hans Minnaar, Florijnz Corporate Finance

  • Brookz is een waardevolle aanvulling in een brede marktbenadering.

    Tom Beltman, Marktlink Fusies & Overnames

    Tom Beltman, Marktlink Fusies & Overnames

  • Brookz is al jaren een belangrijke aanvulling op ons netwerk en een centrale baken in de ondoorzichtige overnamemarkt.

    Anne Huitema, BuyInside

    Anne Huitema, BuyInside

  • Wij zijn zeer tevreden over de samenwerking met Brookz.

    Waldo Zuiderveld, Factor Bedrijfsovernames

    Waldo Zuiderveld, Factor Bedrijfsovernames