Webshop kopen of verkopen?

Je wilt een webshop kopen of jouw webshop verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van webshops eruit ziet. Nederland kent jaarlijks vele duizenden ondernemers die een webshop beginnen. Maar een groot aantal nieuwkomers besluit al binnen twee jaar zijn webshop te staken of te verkopen.

Webshop verkopen

Webshops op Brookz

Aantal overnames webshops

Er zijn volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek op dit moment 80.085 officiële webwinkels in Nederland. En de aantrekkelijkheid om een webshop te beginnen, groeit nog altijd. Volgens het CBS is er geen enkele branche waarin er jaarlijks zoveel starters zijn. In 2021 werden er namelijk 27.570 nieuwe webshops gestart.

["25", "40", "30", "60", "80", "50", "65", "75", "105", "115"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames webshops

["5,20", "5,40", "5,55", "5,55","5,60"]

["2018", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple E-commerce

Wat is de waarde van een webshop?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector e-commerce - de branche waartoe webshops behoren - geldt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple van 5,6. Dat betekent dat een webshop gemiddeld wordt gewaardeerd op 5,6 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Webshop verkoopklaar maken

Overal is een markt voor, maar een webshop verkopen is niet zo eenvoudig als je denkt. De gemiddelde koper van een webshop weet waar hij over praat, omdat hij vooraf voldoende onderzoek doet naar zijn aankoop. Staat jouw webshop hoog in Google met veel organisch verkeer, dus niet als gevolg van betaalde Google Ads? Heb jij sprankelende financiële resultaten en dat ook al een paar jaar op rij? Dan heb je goede kans op een succesvolle verkoop. Waar moet je bij een verkoop aan denken? Wij zetten de aandachtspunten voor je op een rijtje:

  • Optimaliseer je omzet door kostenbesparingen en optimalisatie van je kapitaal. Dit zorgt voor een gunstige financiële situatie en daarmee een grotere kans op verkoop.
  • Zorg voor een kloppende en complete administratie, waarin alle kosten, baten en relevante overdrachtsdocumenten zijn verzameld.
  • Denk na over de vorm van juridische overname. Als eenmanszaak heb je weinig keuze, maar als je een BV bezit, heb je de keuze tussen een activa- of aandelentransactie. De crux zit in de fiscale voor- en nadelen van beide opties. 


 
Kopers van webshops

Als je jouw webshop of webwinkel wilt verkopen, zijn er in grote lijnen drie type kopers. Elke koper heeft zijn voor- en nadelen, afhankelijk van wat jouw eigen doelstellingen zijn met betrekking tot de verkoop van je webshop. De kopers van een webshop zijn:

  • 1
    Een particulier

    In dit geval wordt jouw webwinkel verkocht aan een particulier die bijvoorbeeld de ambitie heeft om voor zichzelf te beginnen. Het is voor deze koper vaak een make or buy-afweging: hij kan zelf een webshop starten of een webshop kopen die al omzet en klanten heeft, waarmee hij direct aan de slag kan.

  • 2
    Een andere webshop

    Als je jouw webshop verkoopt aan een andere webshop, dan spreken we van een strategische koper. Deze koper wil met het kopen van jouw webshop zijn marktpositie verbeteren, door het toevoegen van jouw klanten, omzet, url, nieuwsbrief-leden, etc. aan zijn eigen webwinkel. Dit bedrijf kan een directe concurrent zijn, maar ook een toeleverancier of een afnemer. Deze koper is vaak bereid om de hoogste prijs voor jouw webshop te betalen, omdat hij door kostenbesparingen en synergievoordelen de overname vrij snel kan terug verdienen.

  • 3
    Eigen personeel

    Je kunt jouw webshop ook verkopen aan een van jouw eigen medewerkers. Het voordeel is dat deze medewerker jou en het bedrijf al goed kent, waardoor deze vorm van overdracht in principe sneller verloopt dan bij de andere twee kopers.

Wat onze klanten zeggen