Optiekzaak/opticien kopen of verkopen?

Je wilt een optiekzaak/opticien kopen of jouw opticien verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van opticiens eruit ziet. Onderzoek naar oogzorg is continu in ontwikkeling. En die ontwikkeling van nieuwe technologieën, behandelingen en ontdekkingen moet je als opticien goed voor de bril houden om te kunnen concurreren met grote online aanbieders.

Optiekzaken/opticiens verkopen

Aantal overnames optiekzaken/opticiens

Het aantal fusies en overnames in deze branche vertoont een sterke relatie met economische ontwikkelingen.

["105", "95", "135", "110", "90", "105", "145", "95", "90", "115", "105", "120"]

["2010", "11", "12", "13", "14", "15", "16", "17", "18", "19", "20", "21"]

Aantal fusies en overnames opticiens

["3,65", "3,65", "3,65", "3,60", "3,55", "3,50", "3,25", "3,05", "2,95", "3,05"]

["2012", "13", "14", "15", "16", "17", "18", "19", "20", "21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Detailhandel

Wat is een opticien waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de detailhandel, de sector waartoe opticiens behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 3,05. Dat betekent dat een optiekzaak/opticien gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,05 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor optiekzaken/opticiens

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden opticiens ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Preventieve gezondheidszorg

    Bijziendheid op jonge leeftijd kan het risico op oogaandoeningen, zoals staar, glaucoom en loslaten van het netvlies, bij volwassenen verhogen. De trend van preventieve gezondheidszorg is ook voor opticiens van belang. En technologie op dit vlak staat niet stil, want Sightglass lanceert binnenkort een lens voor kinderen die de progressie van deze aandoeningen moet beheersen.

  • 2
    Meer opereren

    Hoewel selflove en body consciousness belangrijke thema’s zijn in de strijd tegen het naleven van picture perfect online levens, blijft plastische chirurgie een gewilde ingreep. Voor rimpels en liposuctie, maar ook voor ooglasering. De pandemie zette deze tak van sport op een lager pitje, maar de wereldwijde vraag neemt naar verwachting toe met 60% in 2025.

  • 3
    Monitoren 

    Voorkomen is beter dan genezen. Met de verschuiving van reactieve naar preventieve gezondheid zullen consumenten ook hun oogzorg iets hoger op de agenda plaatsen. Mensen zullen vaker metingen laten doen om hun ooggezondheid en zicht te monitoren.

Wat onze klanten zeggen