De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningDistributiecentra zijn vaak grote blokkendozen, maar door de automatisering en effectieve inzet van personeelsleden, is het aantal werknemers per centrum de laatste jaren gedaald.
In cijfers weergegeven zag het aantal distributiecentra er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden distributiecentra ook veel groei- en overnamekansen:
Distributiecentra zijn uiteraard al behoorlijk aan de maat, maar de laatste jaren is een trend zichtbaar. Er worden steeds meer gigantische opslagcentra gebouwd, die minimaal 40.000m2 beslaan. Hoewel het op de economie een gunstige invloed heeft, valt het zogenaamde blokkendozenlandschap niet bij iedereen in de smaak.
Doordat de consument steeds veeleisender wordt zijn de automated warehouses in opkomst. Dankzij de combinatie van techniek en personeel is de workflow zeer efficiënt, zodat de producten in een ogenblik van A naar B worden verplaatst. Voorraad, management en logistieke systemen zorgen ervoor dat geen pakketje ligt te wachten.
Ondanks de nasleep van de pandemie gaat het met de logistiek & transport sector best goed. De bevoorrading van winkels kende een behoorlijke dip, maar daartegenover stond een extreme groei in het aantal online aankopen. Volgens Rabobank is de verwachting voor de komende jaren eveneens positief.
Door de vergrijzing, maar ook door toenemende gezondheidsproblemen bij werkzame ouderen, zal er een (te) grote uitloop zichtbaar zijn. Zelfs met de aanwas van nieuw personeel én het aantrekken van internationale hulp is het maar de vraag of de sector deze tekorten kan oplossen. Rabobank stelt dat creativiteit en innovativiteit een vereiste is.