Groothandel in textiel verkopen?

Je wilt jouw groothandel in textiel verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van groothandels in textiel eruitziet.

Groothandel in textiel verkopen

Aantal overnames groothandels in textiel

Het aantal fusies en overnames in de groothandel in textiel is sterk gekoppeld aan de economische groei en recessie. 

 

["145", "160", "225", "155", "150", "215", "180", "225", "235", "95"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames groothandels non-food

["5,65", "5,65", "5,65", "5,65", "5,50", "5,50", "5,50", "5,50", "5,40", "5,30"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["6,10", "4,60"]

Gem. EBITDA-multiple Groothandel in textiel

Wat is een groothandel in textiel waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

Voor een groothandel in textiel wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 4,6 tot 6,1 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor groothandels in textiel

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden groothandels in textiel ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Verduurzaming

    Naast voedsel en transport heeft de productie van textiel een enorme impact op ons milieu. En daarom legt de Europese Unie de manier waarop textiel geproduceerd moet worden aan banden. Minder snelle fashion, meer duurzame productiemethoden en materialen én meer hergebruik en reparatiemogelijkheden moeten deze sector verduurzamen.

     

  • 2
    Omnichannel

    Van offline naar online shoppen. De coronacrisis bracht online shoppen in een stroomversnelling voor particulieren, maar inmiddels ontkomen ook groothandels hier niet meer aan. Een groot internationaal onderzoek toont aan dat klanten die 4 of meer kanalen gebruiken voor hun onderzoek naar bepaalde producten gemiddeld 9% meer uitgeven in de offline winkel. 

Wat onze klanten zeggen