De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningOnder slagerijen vallen winkels in vlees en vleeswaren, eventueel in combinatie met uitbenen, uitvliezen, kantsnijden, schoonmaken en voor korte tijd conserveren, in beperkte mate slachten van levend ingekocht slachtvee en het vervaardigen van vleeswaren, -salades en -snacks.
Volgens het CBS zijn er bijna tweeduizend slagerijen in Nederland, waarvan volgens de Slagersmonitor 2017 van brancheverenging Koninklijke Nederlandse Slagers 13,4 procent van de vleesverkoop wordt verkocht bij de slager. Ruim tachtig procent van de omzet van de slager wordt gemaakt door winkelverkoop. Het overige deel wordt gerealiseerd door levering aan horeca & bedrijven, catering en verkoop aan derden.
In cijfers weergegeven zag het aantal slagerijen er in 2022 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden slagerijen ook veel groei- en overnamekansen:
Uit de Slagersmonitor 2017 van branchevereniging Koninklijke Nederlandse Slagers bleek dat er nog genoeg kansen liggen voor slager-ondernemers, maar dat er wél werk aan de winkel is. De vleesconsumptie over de periode 2014 tot 2017 is afgenomen en de concurrentie is hevig van de supermarkten, die een veel betere inkooppositie hebben en daardoor versspeciaalzaken op prijs beconcurreren.
Big data biedt slager-ondernemers de kans om onderbouwde keuzes te maken met betrekking tot menu’s, ingrediënten, gerechten, prijsstelling, aanbiedingen, personele bezetting, klantwensen en gewenste klanten. Door na elke wijziging opnieuw te meten kan men het concept blijven verbeteren.
Innovatie vindt plaats in de verpakking van voedsel, om zo producten langer houdbaar en gemakkelijker vervoerbaar te maken. Maar bovenal om voedselverspilling tegen te gaan, een trend die steeds belangrijker wordt onder consumenten.