Je wilt jouw slagerij verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van slagerijen eruit ziet. Slagerijen ondervinden hevige concurrentie van supermarkten, die meer en meer inzetten op foodconcepten. Voor de slager-ondernemers biedt communicatie met de klant over het merk, het bijbehorende verhaal en ingrediënten een kans om zich te onderscheiden.
Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek wisselt het aantal overgenomen slagerijen per jaar tussen zo'n vijf en tien. De verwachting is dat het aantal overnames de komende jaren gaat stijgen. Speciaalzaken hebben het al jaren lastig en kunnen niet opboksen tegen het supermarktgeweld, wat gaat resulteren in een consolidatieslag.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de detailhandel, de sector waartoe slagerijen behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 5,2 tot 6,0 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningOnder slagerijen vallen winkels in vlees en vleeswaren, eventueel in combinatie met uitbenen, uitvliezen, kantsnijden, schoonmaken en voor korte tijd conserveren, in beperkte mate slachten van levend ingekocht slachtvee en het vervaardigen van vleeswaren, -salades en -snacks.
In cijfers weergegeven zag het aantal slagerijen er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden slagerijen ook veel groei- en overnamekansen:
Uit de Slagersmonitor 2017 van branchevereniging Koninklijke Nederlandse Slagers bleek dat er nog genoeg kansen liggen voor slager-ondernemers, maar dat er wél werk aan de winkel is. De vleesconsumptie over de periode 2014 tot 2017 is afgenomen en de concurrentie is hevig van de supermarkten, die een veel betere inkooppositie hebben en daardoor versspeciaalzaken op prijs beconcurreren.
Big data biedt slager-ondernemers de kans om onderbouwde keuzes te maken met betrekking tot menu’s, ingrediënten, gerechten, prijsstelling, aanbiedingen, personele bezetting, klantwensen en gewenste klanten. Door na elke wijziging opnieuw te meten kan men het concept blijven verbeteren.
Innovatie vindt plaats in de verpakking van voedsel, om zo producten langer houdbaar en gemakkelijker vervoerbaar te maken. Maar bovenal om voedselverspilling tegen te gaan, een trend die steeds belangrijker wordt onder consumenten.