Slagerij kopen of verkopen?

Je wilt een slagerij kopen of jouw slagerij verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van slagerijen eruit ziet. Slagerijen ondervinden hevige concurrentie van supermarkten, die meer en meer inzetten op foodconcepten. Voor de slager-ondernemers biedt communicatie met de klant over het merk, het bijbehorende verhaal en ingrediënten een kans om zich te onderscheiden.

Slagerij verkopen

Aantal overnames slagerijen

Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek wisselt het aantal overgenomen slagerijen per jaar tussen zo'n vijf en tien. De verwachting is dat het aantal overnames de komende jaren gaat stijgen. Speciaalzaken hebben het al jaren lastig en kunnen niet opboksen tegen het supermarktgeweld, wat gaat resulteren in een consolidatieslag.

["5", "5", "10", "5", "10", "10", "5", "10", "10", "10"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames slagerijen

["3,65", "3,65", "3,65", "3,60", "3,55", "3,50", "3,25", "3,05", "2,95", "3,05"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Detailhandel

Wat is een slagerij waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de detailhandel, de sector waartoe slagerijen behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 3,10. Dat betekent dat een slagerij gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,10 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor slagerijen

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden slagerijen ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Hevige concurrentie

    Uit de Slagersmonitor 2017 van branchevereniging Koninklijke Nederlandse Slagers bleek dat er nog genoeg kansen liggen voor slager-ondernemers, maar dat er wél werk aan de winkel is. De vleesconsumptie over de periode 2014 tot 2017 is afgenomen en de concurrentie is hevig van de supermarkten, die een veel betere inkooppositie hebben en daardoor versspeciaalzaken op prijs beconcurreren.

  • 2
    Seizoensafhankelijk

    Het afgelopen jaar groeide de totale omzet in de markt van versspeciaalzaken maar met 0,3%. Echter, slagerijen groeiden licht met 0,7%, dat ongetwijfeld te danken is aan het uitstekende barbecueweer. Voor 2020 verwacht het Economisch Bureau van ING een stabiele lijn, met licht stijgende omzetten onder andere door het doorbelasten van de btw-verhoging.

  • 3
    Big data

    Big data biedt slager-ondernemers de kans om onderbouwde keuzes te maken met betrekking tot menu’s, ingrediënten, gerechten, prijsstelling, aanbiedingen, personele bezetting, klantwensen en gewenste klanten. Door na elke wijziging opnieuw te meten kan men het concept blijven verbeteren.

  • 4
    Voedselverspilling

    Innovatie vindt plaats in de verpakking van voedsel, om zo producten langer houdbaar en gemakkelijker vervoerbaar te maken. Maar bovenal om voedselverspilling tegen te gaan, een trend die steeds belangrijker wordt onder consumenten.

Wat onze klanten zeggen