De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningEr zijn jaarlijks vele starters en kleinschalige organisaties op de markt, waardoor het aantal bedrijven met één werkzaam persoon relatief hoog ligt.
In cijfers weergegeven zag het aantal autopoetsbedrijven er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden autopoetsbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:
Volgens Rabobank is het essentieel voor automotive-ondernemers om hun diensten- en productenaanbod uit te breiden. Auto’s poetsen is één, maar poetsmiddelen verkopen of innovatieve diensten aanbieden, zoals nano coating, is toch echt een tweede. Hiermee kan de positie van de organisatie behoorlijk verstevigd worden.
Door in te springen op de online vraag kan de omzet flink verhoogd worden. Er liggen kansen op het gebied van e-commerce, maar ook qua multimedia en Virtual Reality (VR) valt er terrein te winnen. Denk aan verschillende poetsmethodes door middel van VR uitlichten of de verschillende producten of diensten op video tonen.
Met de groei van private lease en de afname van het algemene autogebruik zal de autopoetsbranche naar verwachting krimpen. Het kan voor poetsbedrijven verstandig zijn om samenwerkingen aan te gaan met lokale dealers, zodat je verzekerd bent van voldoende poetsbeurten.