Autopoetsbedrijf verkopen?

Je wilt jouw autopoetsbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van autopoetsbedrijven eruit ziet. Er is een sterke groei zichtbaar in de branche, maar deze is met name toe te kennen aan het feit dat de consument makkelijker wordt én rekening houdt met het milieu. Auto wassen op straat doen we niet meer, laat staan de auto van een poetsbeurt voorzien.

Autopoetsbedrijf verkopen

Aantal overnames autopoetsbedrijven

Al enkele jaren zit de branche in de lift en naar verwachting zal deze groei aanhouden en ook innoveren.

["25", "25", "30", "20", "30", "30", "40", "35", "40", "25"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames gespecialiseerde autobedrijven

["3,65", "3,85", "3,85", "3,85", "3,60", "3,60", "3,60", "3,60", "3,70", "3,80"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["4,20,", "3,30"]

Gem. EBITDA-multiple Automotive, Transport & Logistiek

Wat is een autopoetsbedrijf waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector automotive, transport en logistiek, waartoe een autopoetsbedrijf behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 3,3 tot 4,2 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor autopoetsbedrijven

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden autopoetsbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Uitbreiden van het aanbod

    Volgens Rabobank is het essentieel voor automotive-ondernemers om hun diensten- en productenaanbod uit te breiden. Auto’s poetsen is één, maar poetsmiddelen verkopen of innovatieve diensten aanbieden, zoals nano coating, is toch echt een tweede. Hiermee kan de positie van de organisatie behoorlijk verstevigd worden.

  • 2
    Online marktaandeel vergroten

    Door in te springen op de online vraag kan de omzet flink verhoogd worden. Er liggen kansen op het gebied van e-commerce, maar ook qua multimedia en Virtual Reality (VR) valt er terrein te winnen. Denk aan verschillende poetsmethodes door middel van VR uitlichten of de verschillende producten of diensten op video tonen.

  • 3
    Samenwerken

    Met de groei van private lease en de afname van het algemene autogebruik zal de autopoetsbranche naar verwachting krimpen. Het kan voor poetsbedrijven verstandig zijn om samenwerkingen aan te gaan met lokale dealers, zodat je verzekerd bent van voldoende poetsbeurten.

Wat onze klanten zeggen