Architectenbureau kopen of verkopen?

Je wilt een architectenbureau kopen of jouw architectenbureau verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van architectenbureaus eruit ziet. Ondanks de stikstofmaatregelen blijft er werk voor architecten. Naast bouw is er namelijk ook werk in het restaureren en onder andere het ombouwen van kantoor naar woonruimtes.

Architectenbureau verkopen

Aantal overnames architectenbureaus

Stedelijke regio’s zijn nog steeds aan het groeien, maar er zijn ook uitdagingen voor de architectuur. Er is sprake van een toenemende leegstand in kantoren en bestaande bouw moet verduurzaamd worden. Er is een ware consolidatiestorm gaande onder de architectenbureaus, die vermoedelijk het gevolg is van de beperkingen in de bouw én covid-19.

["170", "165", "130", "170", "195", "145", "175", "195", "240", "250"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames architectenbureaus

["4,90", "4,95", "5,00", "5,05", "5,05", "5,05", "4,90", "4,90", "4,95", "4,95"]

[ "2013", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Zakelijke dienstverlening

Wat is een architectenbureau waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

Voor de sector zakelijke dienstverlening, waartoe een architectenbureau behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 4,95. Dat betekent dat een architectenbureau gemiddeld wordt gewaardeerd op 4,95 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor architectenbureaus

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden architectenbureaus ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Duurzaamheid is de trend

    De toenemende leegstand versus krapte op de woningmarkt blijft een uitdaging om bestaande bouw om te vormen naar een duurzamer alternatief. Of kantoren nu worden getransformeerd naar woonruimte of de bestemming gelijk blijft, maar de doelstelling verandert: groen en duurzaam is de toekomst.

  • 2
    Multifunctionele publieke ruimtes

    Een bibliotheek is niet langer alleen maar een archief voor boeken, maar ook een sociale ontmoetingsruimte. We zoeken elkaar op en willen het nuttige en aangename combineren. Het is de taak van creatieve architecten om te kijken naar oplossingen, waarbij zowel het sociale aspect als de oorspronkelijke doelstelling wordt behaald.

  • 3
    Wonen in de stad blijft populair

    Wonen in de stad is nog steeds gewild, maar ernstige tekorten en torenhoge vraagprijzen ontmoedigen de mensen, aldus Rabobank. Ook de mogelijkheden voor hybride werken maakt dat mensen meer gaan zoeken in het buitengebied, ondanks de wens voor wonen in het stadscentrum.

  • 4
    Digitalisering

    Ook architecten moeten de stap naar moderne technologie snel gaan maken. Kopers worden veeleisender en willen graag worden betrokken bij het gehele proces. Door betrokken partijen vroeg in het proces mee te nemen, bijvoorbeeld door middel van VR of AR, neemt de kans op falen af en verbetert de communicatie.

Wat onze klanten zeggen