E-fulfilmentbedrijf kopen of verkopen?

Je wilt een e-fulfilmentbedrijf kopen of jouw e-fulfilmentbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van e-fulfilmentbedrijven eruit ziet. 

E-fulfilmentbedrijf verkopen

Aantal overnames  e-fulfilmentbedrijven

E-fulfilment bedrijven zitten in de lift door het aantal weborders dat dagelijks wordt geplaatst. Webshops besteden steeds vaker het inpakken, verzenden en bezorgen uit aan een externe partij. Hierdoor is het consolidaties in deze dienstverlening ook gestegen de afgelopen jaren.

 

["50", "35", "40", "50", "45", "50", "65", "40", "60", "80", "70", "80"]

["2010", "11","12", "13", "14", "15", "16", "17", "18", "19", "20", "21"]

Aantal fusies en overnames e-fulfilmentbedrijven

["3,70", "3,75", "3,65", "3,85", "3,85", "3,85", "3,60", "3,60", "3,60", "3,60"]

[ "2013", "14", "15", "16", "17", "18", "19", "20", "21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Automotive, Transport & Logistiek

Wat is een e-fulfilmentbedrijf waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de automotive - de sector waartoe e-fulfilmentbedrijven behoren - wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA gehanteerd van 3,6. Dat betekent dat een e-fulfilmentbedrijf gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,6 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor e-fulfilmentbedrijven

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden e-fulfilmentbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Omnichannel

    Nog steeds steekt omnichannel met kop en schouders boven andere trends uit, aldus Sendcloud. Door online en offline als verlengde van elkaar te laten fungeren, ervaart de consument een betere winkelervaring. Hierdoor verbeteren de bedrijfsresultaten aanzienlijk. Essentieel is voor de e-fulfilmentmarkt uiteraard dat de logistiek tussen alle betrokken partijen goed geregeld is. 

  • 2
    Abonnementen

    De consument, maar ook de zakelijke markt, vermijdt grote investeringen en gaat eerder voor diensten of producten in abonnementsvorm. Hierdoor blijven de overheadkosten relatief laag en is de klantenservice altijd om de hoek. Low risk en toch voldoen aan de vereisten van deze tijd. Ook qua logistiek is er vraag naar nieuwe vormen van orderpicken en transport. Het moet allemaal geautomatiseerd en zo efficiënt mogelijk, dus daar ligt voor e-fulfilmentbedrijven de uitdaging.

  • 3
    Customization

    Het personaliseren van verpakkingsmaterialen is een manier om als ondernemer je stempel te drukken op de branche. Onderscheid jezelf in kleur, vorm, service en personalisatie. Hoe meer er maatwerk geleverd, des te groter de kans is dat de klant terugkomt.

Wat onze klanten zeggen