De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningEr zijn jaarlijks vele starters op de markt, waardoor het aantal bedrijven met één werkzaam persoon erg hoog ligt.
In cijfers weergegeven zag het aantal e-fulfilmentbedrijven er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden e-fulfilmentbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:
Nog steeds steekt omnichannel met kop en schouders boven andere trends uit, aldus Sendcloud. Door online en offline als verlengde van elkaar te laten fungeren, ervaart de consument een betere winkelervaring. Hierdoor verbeteren de bedrijfsresultaten aanzienlijk. Essentieel is voor de e-fulfilmentmarkt uiteraard dat de logistiek tussen alle betrokken partijen goed geregeld is.
De consument, maar ook de zakelijke markt, vermijdt grote investeringen en gaat eerder voor diensten of producten in abonnementsvorm. Hierdoor blijven de overheadkosten relatief laag en is de klantenservice altijd om de hoek. Low risk en toch voldoen aan de vereisten van deze tijd. Ook qua logistiek is er vraag naar nieuwe vormen van orderpicken en transport. Het moet allemaal geautomatiseerd en zo efficiënt mogelijk, dus daar ligt voor e-fulfilmentbedrijven de uitdaging.
Het personaliseren van verpakkingsmaterialen is een manier om als ondernemer je stempel te drukken op de branche. Onderscheid jezelf in kleur, vorm, service en personalisatie. Hoe meer er maatwerk geleverd, des te groter de kans is dat de klant terugkomt.