De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningIn tegenstelling tot vele andere branches zijn er bij bouwmarkten juist weinig starters en eenpitters. De meeste bedrijven behoren tot ketens en bestaan vooral uit grotere teams met meer dan vijf werknemers.
In cijfers weergegeven zag het aantal bouwmarkten er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden de bouwsector ook veel groei- en overnamekansen:
Voor bouwmarkten is er nog veel ruimte voor innovatie, aangezien nog lang niet alle producten online verkrijgbaar zijn. Grote ketens verkoop kleine zaken online, maar er zijn ook bouwmarkten die het online segment nog niet hebben ontdekt. Hier liggen grote kansen voor de winkels, aldus ING.
Een multifunctionele woonomgeving en een comfortabele werkplek. Voor de consument is het belangrijker geworden om zaken op te knappen en de leefruimte, zowel binnen als buiten, volkomen naar wens te maken. Verven, bouwen, repareren en stylen: de consument weet de bouwmarkt wel te vinden, zo schrijft de ABN Amro.
De bouwmarkt wordt veelal gebruikt om gereedschappen, verf en materialen te halen. Het assortiment wordt steeds duurzamer en de consument vindt bewust leven bepalend. Houten of gerecyclede materialen, duurzame verf en vintage meubels opknappen.
Gereedschappen huren bij de bouwmarkt is in toenemende mate populair. Het voorkomt de aanschafprijs van materialen, bespaart opslagruimte en zorgt ervoor dat er niet na eenmalig gebruik een apparaat in de schuur ligt.