De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningOndanks de groei in de sector, is ook reden tot zorg. De pool van beschikbare vakmensen droogt in rap tempo op. Veel sectoren binnen de metaalsector verwachten niet dat ze alle uitstaande vacatures de komende jaren kunnen invullen. Daarbij is het tijd om te investeren in robotisering, waar volgens Rabobank ook meer aandacht voor komt.
In cijfers weergegeven zag het aantal metaalbedrijven er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden metaalbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:
Internet of Things is ook in de metaalindustrie een onomkeerbare trend. Zowel productiemachines als producten zijn steeds vaker met elkaar verbonden. De industrie gebruikt IoT vooral om de efficiency van processen te verhogen. Maar het is ook een middel om onderscheidende diensten en nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen. Om aangehaakt te blijven bij de ontwikkelingen, moet de metaalketen de komende jaren investeren in software en automatisering; dé voorwaarden voor verdere ketenintegratie en succesvolle datadeling.
De transitie naar nieuwe productieprocessen in de belangrijkste afzetmarkten voor de metaalindustrie (bouw en machinebouw) vereisen ook innovatie van producenten in de metaalindustrie. Om dit te verwezenlijken moeten producenten van metaalproducten nauw samenwerken met de klant en andere ketenpartners. Het resultaat is dat de producten sneller en beter worden aangepast aan de vraag naar steeds meer maatwerk en kleine batches.
Afnemers van metaalbedrijven verwachten dat producenten constant innoveren. De vraag naar nieuwe producten zal aanhouden. Dit betekent dat bedrijven in de branche voortdurend aandacht moeten besteden aan innovatie. Een onderdeel hiervan is dat metaalbedrijven zich zullen moeten onderscheiden op het gebied van proces-, fabricage- of componententechnologie, omdat concurreren op prijs op de lange termijn geen houdbaar businessmodel is.
De concurrentiedruk is toegenomen, onder meer door de kwaliteitsslag van veel buitenlandse producenten, die in veel gevallen tegen lagere kosten soortgelijke producten aanbieden. De laatste jaren hebben veel bedrijven geïnvesteerd in automatisering van het productieproces, met als doel om productie- en toeleveringsprocessen verder te optimaliseren. Dit leidt tot verhoging van de arbeidsproductiviteit, kortere doorloop- en omsteltijden en minder faalkosten.
Volgens Rabobank liggen er kans voor de metaalindustrie, op het gebied van duurzaamheid. Er komen strenge duurzaamheidseisen vanuit de overheid, waardoor circulaire bedrijfsprocessen niet alleen interessant zijn, maar ook noodzakelijk.