De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningAdministratiekantoren die de transformatie weten te maken naar continu en proactief adviseren, zijn het meest kansrijk in de toekomst. De meeste groei voor administratiekantoren wordt daarom ook verwacht op het gebied van specialistische dienstverlening. Administratiekantoren, die aangesloten zijn bij branchevereniging Nederlandse Orde van Administratiekantoren en Belastingdeskundigen (NOAB), behalen het grootste deel van de omzet nog steeds met administratieve verwerkingen en samenstellen van jaarrekeningen. Maar het aandeel in de omzet neemt af ten gunste van de omzet uit advisering.
In cijfers weergegeven zag het aantal administratiekantoren er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden administratiekantoren ook veel groei- en overnamekansen:
De pandemie heeft hierin de doorslag gegeven, maar ook de digitalisering draagt wat bij. We kunnen tegenwoordig zelfs vanuit de auto of op het strand onze software openen, dus klanten kunnen overal ter wereld geholpen worden. Het is dan ook essentieel dat de digitalisering niet achterblijft, want als je gegevens niet in de cloud staan, dan grijp je ernaast, aldus het platform Accountancy van Morgen.
Door automatisering zullen administratieve en boekhoudkundige werkzaamheden verdwijnen en worden vervangen door proactieve advisering op basis van onder andere big data, aldus ING. Digitalisering neemt handmatige taken over en dit heeft met name impact op de administratiekantoren.
Voor bedrijven uit deze sector blijft het voortdurend de uitdaging voldoende onderscheidend te blijven. Daarnaast komt concurrentie niet alleen van binnen de sector, maar ook steeds meer van buitenaf. Dit is te wijten aan snelle technologische ontwikkelingen en innovatie. Innovatieve dienstverleners zijn dan ook kansrijk richting de toekomst.
Het vertrouwen in het administratiekantoor (‘de klant is koning’) is cruciaal om te blijven bestaan en verder te kunnen groeien, volgens Rabobank. De spanning op de arbeidsmarkt loopt verder op en het aanhoudende tekort aan personeel is volgens eigenaren de grootste belemmering om te kunnen groeien.