Administratiekantoor kopen of verkopen?

Je wilt een administratiekantoor kopen of jouw administratiekantoor verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van administratiekantoren eruit ziet. Door een tekort aan personeel zal het aantal bedrijfsovernames van administratiekantoren de komende jaren groeien. Kantoren die steeds meer inzetten op (proactieve) advisering zullen het meest toekomstbestendig zijn.

Administratiekantoor verkopen

Aantal overnames administratiekantoren

De overnamemarkt voor administratiekantoren is al enkele jaren nagenoeg stabiel. Afgelopen jaar lag het aantal overnames en fusies net boven het gemiddelde, wat overeenkomt met het sentiment in de branche. Kantoren hebben te kampen met vele uitdagingen. Van structurele personeelstekorten tot digitalisering: de administratiekantoren zullen toekomstbestendiger moeten gaan werken.

["10", "10", "10", "15", "25", "15", "15", "20", "15", "20"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames administratiekantoren

["4,90", "4,95", "5,00", "5,05", "5,05", "5,05", "4,90", "4,90", "4,95", "4,95"]

[ "2013", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Zakelijke dienstverlening

Wat is een administratiekantoor waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de zakelijke dienstverlening, de sector waartoe administratiekantoren behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 4,95. Dat betekent dat een administratiekantoor gemiddeld wordt gewaardeerd op 4,95 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor administratiekantoren

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden administratiekantoren ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Hybride werkvormen

    De pandemie heeft hierin de doorslag gegeven, maar ook de digitalisering draagt wat bij. We kunnen tegenwoordig zelfs vanuit de auto of op het strand onze software openen, dus klanten kunnen overal ter wereld geholpen worden. Het is dan ook essentieel dat de digitalisering niet achterblijft, want als je gegevens niet in de cloud staan, dan grijp je ernaast, aldus het platform Accountancy van Morgen.

  • 2
    Automatisering

    Door automatisering zullen administratieve en boekhoudkundige werkzaamheden verdwijnen en worden vervangen door proactieve advisering op basis van onder andere big data, aldus ING. Digitalisering neemt handmatige taken over en dit heeft met name impact op de administratiekantoren.

  • 3
    Concurrentie

    Voor bedrijven uit deze sector blijft het voortdurend de uitdaging voldoende onderscheidend te blijven. Daarnaast komt concurrentie niet alleen van binnen de sector, maar ook steeds meer van buitenaf. Dit is te wijten aan snelle technologische ontwikkelingen en innovatie. Innovatieve dienstverleners zijn dan ook kansrijk richting de toekomst.

  • 4
    Personeelstekort

    Het vertrouwen in het administratiekantoor (‘de klant is koning’) is cruciaal om te blijven bestaan en verder te kunnen groeien, volgens Rabobank. De spanning op de arbeidsmarkt loopt verder op en het aanhoudende tekort aan personeel is volgens eigenaren de grootste belemmering om te kunnen groeien.

Wat onze klanten zeggen