Mekdealer kopen of verkopen?

Je wilt een merkdealer kopen of jouw merkdealer verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van merkdealers eruit ziet. Sinds enkele jaren op rij zijn de autodealers aan overnames en fusies onderhevig. Elektrische auto’s breken door en lease-aanvragen schieten door het dak.

Merkdealer verkopen

Aantal overnames merkdealers

Merkdealers handelen in nieuwe en gebruikte auto’s van bekende automerken. Betrouwbare kwaliteit en innovatie zorgt ervoor dat er steeds minder mankementen voorkomen. Hierdoor lopen onderhoud en reparaties terug, wat een aanzienlijk risico voor merkdealers kan vormen. Het is verstandig om de samenwerking op te zoeken.

["95", "95", "70", "80", "110", "65", "90", "100", "90", "115"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames merkdealers

["3,70", "3,75", "3,65", "3,85", "3,85", "3,85", "3,60", "3,60", "3,60", "3,60"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Automotive, Transport & Logistiek

Wat is een merkdealer waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de automotive, de sector waartoe een merkdealer behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 3,6. Dat betekent dat een merkdealer gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,6 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor merkdealers

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden merkdealers ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Maatschappelijke veranderingen

    Rabobank voorspelt een teruggang in het aantal verkopen van nieuwe auto’s, wegens maatschappelijke veranderingen. We reizen minder, gaan bewuster leven en deelconcepten steken steeds vaker de kop op. Een eigen auto is steeds minder vaak een voorwaarde voor een prettig leven.

  • 2
    Overcapaciteit zorgt voor consolidaties

    De kwaliteit van auto’s neemt toe en consumenten rijden gemiddeld minder kilometers, waardoor er sprake is van overcapaciteit onder dealers. Het aantal vestigingen onder merkdealers neemt af, want er is sprake van een toenemend aantal consolidaties onder autohandelaars.

  • 3
    Online groei

    Verkopen via digitale kanalen is in opmars en ook voor de autobranche is dit een aantrekkelijke markt, volgens Rabobank. De jongere generaties doen hun onderzoek en weten wat ze willen, waardoor zelfs zo iets prijzigs als een auto, online gekocht wordt. Investeer als merkdealer in kwaliteitsfotografie, vindbaarheid en moderne technologie als VR.

  • 4
    Nieuwe methodes

    Volgens ABN Amro, maar ook Business Insider, is private lease in opkomst. Aan de ene kant een mooie kans voor merkdealers, maar daar tegenover staat ook dat er minder onderhoud plaatsvindt. Hierdoor blijven de marges relatief laag en is het voor merkdealers nodig om op zoek te gaan naar andere verdienmodellen.

Wat onze klanten zeggen