De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningIn cijfers weergegeven zag het aantal caravanbedrijven er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden merkdealers ook veel groei- en overnamekansen:
Rabobank voorspelt een teruggang in het aantal verkopen van nieuwe auto’s, wegens maatschappelijke veranderingen. We reizen minder, gaan bewuster leven en deelconcepten steken steeds vaker de kop op. Een eigen auto is steeds minder vaak een voorwaarde voor een prettig leven.
De kwaliteit van auto’s neemt toe en consumenten rijden gemiddeld minder kilometers, waardoor er sprake is van overcapaciteit onder dealers. Het aantal vestigingen onder merkdealers neemt af, want er is sprake van een toenemend aantal consolidaties onder autohandelaars.
Verkopen via digitale kanalen is in opmars en ook voor de autobranche is dit een aantrekkelijke markt, volgens Rabobank. De jongere generaties doen hun onderzoek en weten wat ze willen, waardoor zelfs zo iets prijzigs als een auto, online gekocht wordt. Investeer als merkdealer in kwaliteitsfotografie, vindbaarheid en moderne technologie als VR.
Volgens ABN Amro, maar ook Business Insider, is private lease in opkomst. Aan de ene kant een mooie kans voor merkdealers, maar daar tegenover staat ook dat er minder onderhoud plaatsvindt. Hierdoor blijven de marges relatief laag en is het voor merkdealers nodig om op zoek te gaan naar andere verdienmodellen.