Kennisbank

Informatie, advies & nuttige praktijkverhalen
over het kopen en verkopen van een bedrijf 

Aandeelhoudersvisie Blog

Aandeelhoudersvisie

Als een onderneming meer dan één aandeelhouder heeft kunnen er na verloop van tijd conflicten ontstaan als gevolg van verschillende visies of doelstellingen. Wat de reden ook is, er zal naar een oplossing gezocht moeten worden.

Waardering issues Blog

Waardering issues

Het waarderen van een onderneming is geen waarheidsvinding en wordt in de toekomst mogelijk alleen maar lastiger. Toch is het altijd nuttig om een onderneming te waarderen tijdens de voorbereidingsfase van een verkooptraject.

Happy exit? Blog

Happy exit?

opkopenJe bedrijf verkopen is een emotionele achtbaan die lang niet altijd vrolijk eindigt. Hoe zorg je ervoor dat een exit ook een ‘happy exit’ wordt, waarbij je de maximale financiële én emotionele opbrengst uit je verkoop haalt? ‘Cashen is mooi, maar daar zit het echte geluk niet in.’

Overnamemarkt robuust Nieuws

Overnamemarkt robuust

Ondanks internationale turbulentie is de Nederlandse overnamemarkt onverminderd robuust. Wat verder opvalt is dat voor Duitse MKB-bedrijven significant meer wordt betaald dan voor Nederlandse bedrijven.

Eerste bieder of beste bieder? Blog

Eerste bieder of beste bieder?

Als u als ondernemer wordt benaderd door een koper is het over het algemeen verstandig hier niet direct op in te gaan. Beter is het om een actief verkooptraject in te gaan waarbij ook andere partijen in beeld kunnen komen.

Uitleg overnamecontract Blog

Uitleg overnamecontract

In geval van conflict is de letterlijke tekst van een contract slechts één van de omstandigheden die een rechter meeneemt in de uitleg van het contract. Hij of zij neemt daarin ook andere omstandigheden mee waarbij de bedoeling van partijen altijd als uitgangspunt geldt.


Wanneer een bedrijf verkopen?

Bedrijf verkopen

Hoewel groeipercentages per sector behoorlijk verschillen heeft een eigen studie onder 50 van onze klanten die in 2018 verkocht werden, laten zien dat de gemiddelde leeftijd waarop een bedrijf verkocht wordt 18 jaar is.

Due Diligence: niet alleen voor kopers!

Bedrijf verkopen

Het kopen of verkopen van een onderneming kan onnodige stress met zich meebrengen. Onnodig, omdat dit eenvoudig te voorkomen is door een goed voorbereidend Due Diligence onderzoek. Bovendien kan een goed onderzoek vooraf een verkoper veel geld opleveren.

‘Dit is echt een droomovername’

Nieuws

Boris Veldhuijzen van Zanten bouwde in dertien jaar tech-platform TNW (The Next Web) uit tot een volwaardig media­ bedrijf. Om internationaal verder te groeien werd in maart een meerderheidsbelang verkocht aan de Britse Financial Times Group. ‘Ik vond het een ontzettend zwaar traject.’

Bedrijfswaardering; wat de gek ervoor geeft?!?

Waardebepaling

Ondernemers die hun bedrijf willen verkopen, vragen zich vaak af hoe ze hun bedrijfswaarde kunnen bepalen. Onze eerste reactie is vaak ‘wat de gek ervoor geeft’.

Locatie, locatie, locatie

Management buy-in

Waar het bij vastgoed draait om de locatie zijn er bij een overname drie dingen van belang voor een goed rendement op de acquisitie: management, management en management!

Financiering management buy-out

Bedrijf kopen

In de praktijk zijn de meeste management buy-outs door een combinatie van financieringsvormen goed financierbaar. Het realiseren van de benodigde overnamefinanciering is dan ook zelden een dealbreker in management buy-out trajecten.