Je wilt jouw zonnebankstudio verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van zonnebankstudio's eruitziet. Net als horecabedrijven had ook de wellness-sector een moeilijke periode tijdens de pandemie. Inmiddels is herstel duidelijk zichtbaar, maar moeten studio’s de trends goed in de gaten houden om hun bestaansrecht zeker te stellen.
Deze branche beleefde zware tijden in de covid-pandemie, maar ook trends spelen een rol in de drukte op de fusie- en overnamemarkt.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de horeca, toerisme en recreatie, de sector waartoe zonnebankstudio's behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,7 tot 3,8 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningIn deze sector zijn heel veel zelfstandigen werkzaam, en daardoor ligt het aantal bedrijven met één werkzaam persoon relatief hoog.
In cijfers weergegeven zag het aantal zonnebankstudio's er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden zonnebankstudio's ook veel groei- en overnamekansen:
Wekelijks naar de zonnebank voor een zomerse gloed blijkt steeds minder populair. De hoge dosis UV-straling, die zorgt voor je gloed, zorgt ook voor meer risico op huidkanker. En meer mensen vinden dat risico niet opwegen voor de tijdelijke bruine gloed. Uit onderzoek van Radar blijkt dat 58% van de respondenten tegen een verbod is op zonnebanken. Slechts nieuws voor de zonnebankstudio’s.
Met het oog op persoonlijke gezondheid doen zonnestudio’s er goed aan om in de studio een totaalbeleving te bieden. De zonnebank kan één van de apparaten zijn, maar voor een complete verzorging en echt wellness gevoel kun je als zonnebankstudio de klant in de watten leggen door verzorgende crèmes, voetenbadjes en andere wellness-behandelingen te bieden.