De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningDe ICT-branche kent een grote diversiteit aan bedrijven. Denk alleen maar eens aan bedrijven actief op gebied van applicatiebeheer, hardware en software, telecom, webdevelopment en security. Het is ook een zeer dynamische sector. De ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op; Augmented Reality, Virtual Reality, Artificial Intelligence, blockchain, Internet of Things, big data, cryptocurrency… Innovatieve startups schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond en zijn geliefd om uiteindelijk als volwassen ICT-bedrijf te kopen en te verkopen.
In cijfers weergegeven zag het aantal ingenieursbureaus er in 2023 als volgt uit (CBS):
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
De groei van de ICT-sector wordt met name gedreven door de digitalisering die nog meer is ingezet door de coronacrisis en die impact heeft op de gehele maatschappij en alle bedrijfstakken. Daarnaast wordt er geprofiteerd van een gunstig economisch klimaat wat een positieve invloed heeft op de IT-budgetten van bedrijven buiten de sector.
Een belangrijke stuwende kracht achter de omzetgroei van ICT-bedrijven is het terugkerende (recurring) verdienmodel, ook wel aangeduid met as-a-service verdienmodel. Hierbij sluit de ICT-leverancier met zijn cliënt een overeenkomst waarbij de producten/diensten worden afgenomen tegen betaling per maand per gebruiker.
Overnameadviseurs zien door de gunstige ontwikkeling van de economie, de lage rente en de grote hoeveelheid beschikbaar investeringsgeld, een aanhoudende drukte op de overnamemarkt voor ICT-bedrijven. Daarbij spelen ook capaciteitsovernames een rol: veel ICT-bedrijven worden overgenomen vanwege het (schaarse) personeel. Bij deze overnames gaat het dus niet om de omzet, klanten of marktpositie van het over te nemen bedrijf, maar vooral om het aantal werknemers dat kan worden overgenomen.
Om de aarde leefbaar te houden moet de uitstoot van CO2 worden teruggedrongen. ICT speelt een cruciale rol in het verduurzamen van de wereld om ons heen. De sector zorgt door digitalisatie voor een betere efficiency en daarmee energiebesparing in alle sectoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan sensoren die meten waar in een kantoor mensen aanwezig zijn en daar vervolgens het energieverbruik op afstemmen.