Schadeherstelbedrijf verkopen?

Je wilt jouw schadeherstelbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van schadeherstelbedrijven eruit ziet.

Schadeherstelbedrijf verkopen

Aantal overnames schadeherstelbedrijven

Het aantal fusies en overnames in deze branche ligt de laatste tien jaar tussen de 25 en 40 stuks.

["25", "25", "25", "30", "20", "30", "30", "40", "35", "40"]

["‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22"]

Aantal fusies en overnames schadeherstelbedrijven

["3,75", "3,65", "3,85", "3,85", "3,85", "3,60", "3,60", "3,60", "3,60", "3,70"]

["‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

["4,40,", "3,20"]

Gem. EBITDA-multiple Automotive

Wat is een schadeherstelbedrijf waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector automotive, waartoe een schadeherstelbedrijf behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 3,2 tot 4,4 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,7.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor schadeherstelbedrijven

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden schadeherstelbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Private lease verandert branche

    Met de komst van leaseauto’s is de schademarkt structureel dalend. Wagenparken breiden uit, maar het aantal schadereparaties daalt. Als ondernemer is het fijn om te genieten van stijgende verkoopcijfers, maar de contracten leveren verder qua reparaties nauwelijks iets op.

  • 2
    Doorbraak elektrische auto’s

    Binnen enkele jaren zal de elektrische auto gigantisch aan terrein winnen. Dit is mooi voor het milieu en fijn voor de consument, maar minder voor het schadeherstel. Auto’s worden slimmer en technieken vernuftiger, waardoor er minder reparaties uitgevoerd zullen worden, aldus Rabobank.

  • 3
    Specialisatie

    Doordat auto’s steeds complexer worden, gaan herstelbedrijven zich specialiseren. Ieder automerk heeft zijn eigen vereisten en systemen, waardoor het voor ondernemers in de branche niet langer haalbaar is om álle merken te repareren, aldus BOVAG.

Wat onze klanten zeggen