Hotel kopen of verkopen?

Je wilt een hotel kopen of jouw hotel verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van hotels eruit ziet. Een aantal grote hotelketens in Nederland roeren zich op de overnamemarkt, waardoor de komende jaren zelfs een overaanbod van hotels op de loer zou kunnen liggen.

Hotel verkopen

Aantal overnames hotels

Na ontzettend zware jaren in 2020 en 2021, breekt er voor de hotellerie in 2022 een periode van herstel aan. Het aantal consolidaties is min of meer stabiel, nadat grote spelers enkele jaren geleden een groot aantal kleinere hotels opkochten om een volledige landelijke dekking te behalen. Ondanks het perspectief zullen er wel diverse uitdagingen om de hoek komen kijken, zoals prijsstijgingen door inflatie, personeelstekort en de oorlog in Oekraïne.

["20", "20", "15", "35", "45", "35", "25", "40", "35", "35"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames hotels

["3,95", "3,95", "4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "3,60", "3,35","3,20"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Horeca, toerisme & recreatie

Wat is een cafetaria/lunchroom waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector horeca, recreatie en toerisme - waartoe een hotel behoort – wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 3,40. Dat betekent dat een hotel gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,40 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor hotels

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden hotels ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Prijs, beleving en reviews

    Pricing en beleving worden steeds belangrijker. De consument van nu wil een kwalitatief zo goed mogelijk product tegen een zo scherp mogelijke prijs. Hij wil alleen nog een meerprijs betalen voor een uniek product dat een bijzondere herinnering of beleving creëert. Reviews zijn in de afgelopen jaren ook steeds belangrijker geworden in het boekingsproces. Consumenten zijn geneigd om hier hun boekingsbeslissing van af te laten hangen.

  • 2
    Onderscheidend vermogen

    Voor hoteliers die nu niet onderscheidend genoeg zijn is het belangrijk keuzes te maken, aldus ABN Amro. Daarmee voorkomen deze hoteliers dat zij niet bestendig zijn tegen een onverhoopte dip in het toerisme en/of in de economie. Hoteliers proberen via verbeteringen op de website en loyaliteitsprogramma’s meer directe boekingen te scoren; nu gaat ongeveer een derde via online travel agencies. Over die boekingen draag een hotel circa 18 procent af.

  • 3
    Loyaliteitsprogramma

    Wie begrijpt hoe de winstgevendheid en loyaliteit samenkomen voor het beste resultaat onder de streep, kan zijn loyaliteitsprogramma daar effectiever op inrichten. Om vervolgens met extra’s te investeren in het verhogen van de loyaliteit van winstgevende gasten en n niet in de terugkeer van gasten die onvoldoende winstgevend gedrag vertonen.

  • 4
    Prijsstijgingen

    Bezoek aan hotels zal de komende tijd flink duurder zijn. De prijs van grondstoffen is gestegen, gas- en elektriciteitsprijzen zijn verdriedubbeld en de rekeningen lopen hoog op. Een prijsstijging is geen keuze, volgens Koninklijke Horeca Nederland, maar de consument zal dus ook in de horeca voorbereid moeten zijn op fluctuatie in de prijzen.

Wat onze klanten zeggen