De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningDe hotelsector werd hard geraakt door de overheidsmaatregelen vanwege de coronacrisis. Het aantal overnachtingen daalde volgens ABN Amro met 17 miljoen naar ruim 24 miljoen; procentueel gezien zijn de groepsaccomodaties het hardst getroffen. Het goede nieuws: na 2022 verwacht de sector zelfs boven het niveau van voor de crisis uit te komen.
In cijfers weergegeven zag het aantal hotels er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden hotels ook veel groei- en overnamekansen:
Pricing en beleving worden steeds belangrijker. De consument van nu wil een kwalitatief zo goed mogelijk product tegen een zo scherp mogelijke prijs. Hij wil alleen nog een meerprijs betalen voor een uniek product dat een bijzondere herinnering of beleving creëert. Reviews zijn in de afgelopen jaren ook steeds belangrijker geworden in het boekingsproces. Consumenten zijn geneigd om hier hun boekingsbeslissing van af te laten hangen.
Voor hoteliers die nu niet onderscheidend genoeg zijn is het belangrijk keuzes te maken, aldus ABN Amro. Daarmee voorkomen deze hoteliers dat zij niet bestendig zijn tegen een onverhoopte dip in het toerisme en/of in de economie. Hoteliers proberen via verbeteringen op de website en loyaliteitsprogramma’s meer directe boekingen te scoren; nu gaat ongeveer een derde via online travel agencies. Over die boekingen draag een hotel circa 18 procent af.
Wie begrijpt hoe de winstgevendheid en loyaliteit samenkomen voor het beste resultaat onder de streep, kan zijn loyaliteitsprogramma daar effectiever op inrichten. Om vervolgens met extra’s te investeren in het verhogen van de loyaliteit van winstgevende gasten en n niet in de terugkeer van gasten die onvoldoende winstgevend gedrag vertonen.
Bezoek aan hotels zal de komende tijd flink duurder zijn. De prijs van grondstoffen is gestegen, gas- en elektriciteitsprijzen zijn verdriedubbeld en de rekeningen lopen hoog op. Een prijsstijging is geen keuze, volgens Koninklijke Horeca Nederland, maar de consument zal dus ook in de horeca voorbereid moeten zijn op fluctuatie in de prijzen.