Elektronicawinkel kopen of verkopen?

Je wilt een elektronicawinkel kopen of jouw elektronicawinkel verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van elektronicawinkels eruit ziet.

Elektronicawinkel verkopen

Aantal overnames elektronicawinkels

De elektrotechniek is volop in beweging en dat zie je ook terug in het aantal fusies en overnames. Met een aantal van 70 fusies en overnames is dit een hoogtepunt in de afgelopen jaren. 

["55", "65", "65", "65", "50", "45", "55", "40", "50", "60", "55", "70"]

["2010", "‘11", "‘12", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames elektronicawinkels

["3,65", "3,65", "3,65", "3,60", "3,55", "3,50", "3,25", "3,05", "2,95", "3,05", "3,10"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Detailhandel

Wat is een elektronicawinkel waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector detailhandel, waartoe een elektrotechnische detailhandel behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 3,10. Dat betekent dat een elektronicawinkel gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,10 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor elektronicawinkels

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgt de komende jaren onvermijdelijk voor veranderingen, maar biedt elektronicawinkels ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Energietransitie

    De energierekening is torenhoog en dat voert de druk voor verduurzaming behoorlijk op. Zonnepanelen, warmtepompen en andere verduurzamingsproducten zijn niet aan te slepen. De elektrotechnische detailhandel kunnen de vraag maar amper bijbenen en lopen tegen leveringsproblemen aan. Genoeg werk én uitdagingen dus voor de elektrotechnische detailhandel.

  • 2
    Domotica

    Automatisch het alarm op je woning als je weg bent, of direct de lampen aanzetten als je thuis komt? Domotica maakt je leven makkelijker. Steeds meer mensen zijn op zoek naar deze slimme apparaten. Van jong tot oud. Naar verwachting gaat de markt voor deze producten alleen maar groeien.

  • 3
    Online content

    Consumenten verkennen de online wereld en voelen zich er steeds meer thuis. Als ondernemer kun je zonder online webshop jezelf nog amper staande houden, maar hoe onderscheid jij je van al die anderen op het internet? Content! Want zo bereik jij je doelgroep. Maar goede content creëren is een uitdaging voor de detailhandel, aldus Rabobank, die ondernemers van tips voorziet. 

Wat onze klanten zeggen