Versspeciaalzaak kopen of verkopen?

Je wilt een versspeciaalzaak kopen of jouw versspeciaalzaak verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van versspeciaalzaken eruit ziet. De versspeciaalzaken staan voor een aantal uitdagende jaren. Samenwerken, fuseren of overgenomen worden kan een toekomstbestendige oplossing zijn.

Versspeciaalzaak verkopen

Aantal overnames versspeciaalzaken

Het aantal fusies en overnames van versspeciaalzaken schommelt jaarlijks tussen de 10 en 20 transacties. Grant Thornton ziet echter wel een opleving: ‘Puur en alleen naar internationale transacties kijkend zien we een sterke interesse van buitenlandse kopers voor bedrijven actief in de landbouw, bakkerijproducten, vis/vlees/gevogelte, restaurants/pubs, melkproducten, bier, gewasbewerking en voedingsingrediënten’, aldus manager M&A Evert Everaarts van Grant Thornton.

["15", "10", "20", "15", "20", "15", "15", "15", "30", "25"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames versspeciaalzaken

["3,65", "3,65", "3,65", "3,60", "3,55", "3,50", "3,25", "3,05", "2,95", "3,05"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Detailhandel

Wat is een versspeciaalzaak waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de detailhandel, de sector waartoe versspeciaalzaken behoren, geldt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA van 3,10. Dat betekent dat een versspeciaalzaak gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,10 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor versspeciaalzaken

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden de versspeciaalzaken ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Lokale klandizie

    De uitbraak van het coronavirus heeft speciaalzaken een uitgelezen kans geboden om nieuwe klanten binnen te krijgen. Dankzij consumenten die meer thuis zijn en terugvallen op de winkels in de buurt realiseren bakkers, slagers, groentezaken en andere specialisten in de tweede helft van 2020 een omzetgroei van 9 procent, aldus ING.

  • 2
    Vervagende concurrentie

    Online aanbieders als HelloFresh en Willem&Drees brengen de ‘speciaalzaakbeleving’ naar de thuiskeuken met niet-alledaagse gerechten en producten. Kortom: het foodaanbod groeit en de grenzen tussen kanalen vervagen. De term ‘speciaalzaak' wordt synoniem aan concepten die snel inspelen op de wensen van de veeleisende consument.

  • 3
    Lokale samenwerking

    Lokale biologische en duurzame streekproducten met een herkenbare oorsprong versterken de binding met de regio. Hierbij geldt volgens ABN Amro: hoe korter de keten tussen ‘grond’ en ‘mond’ en hoe zichtbaarder het ambacht en vakmanschap, hoe groter het vertrouwen van de consument. Versspeciaalzaken staan sterker door meer samenwerking met boeren en fabrikanten: het biedt hen het visitekaartje bij uitstek voor de agri/foodsector. Maar samenwerking is ook mogelijk met andere speciaalzaken, horeca of zelfs supermarkt. Zo kunnen ondernemers gezamenlijk een foodbestemming creëren met een complementair (gemaks-)assortiment.

  • 4
    Moment van consumptie

    Het moment van aankoop valt steeds vaker samen met het moment van consumptie. Kleinere verpakkingen, kant-en-klaarmaaltijden en take-away producten winnen marktaandeel. Ervaringen en reviews worden gedeeld via social media. Bepalend wordt de communicatie met de klant via de juiste devices (omnichannel dienstverlening), het optimaliseren van de distributie (thuisbezorgen) en het gebruiken en analyseren van de juiste data (ken je klant).

Wat onze klanten zeggen