De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningDe branche staat onder druk. Er is sprake van toenemende werkloosheid, waarbij het aantal bedrijven dat ermee stopt of wordt overgenomen, eveneens toeneemt. De concurrerende prijzen van internet only-bedrijven zijn onoverkomelijk. Bedrijven in de grafische industrie bieden steeds vaker een totaalconcept aan, wat een toekomstbestendige keus lijkt te zijn.
In cijfers weergegeven zag het aantal grafische bedrijven er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden grafische bedrijven ook veel groei- en overnamekansen:
Volgens PrintMatters (onderdeel van ManagementMedia) zal het aantal bedrijven in de grafische sector de laatste jaren afnemen. De internetdrukkerijen en online bedrijven zijn hard in opkomst en bieden concurrentie die zelfs de gevestigde grafimedia niet aankan. Er zijn momenteel meer opheffingen dan oprichtingen, aldus ING.
De vraag naar verpakkingen stijgt al jaren. Aan de grondslag hiervan ligt uiteraard de toename in het aantal verkopen. Los van de hoeveelheid verpakkingen moet er ook transparantie geboden worden richting de consument, met name op het gebied van duurzaamheid, aldus het Koninklijk Verbond Grafische ondernemingen (KVGO).
Ondanks de krimp en de sluiting en overname van vele bedrijven in de grafische sector, heeft toch één op de drie bedrijven nieuwe medewerkers in dienst genomen, volgens KVGO. Dit voornamelijk ter vervanging van oudere werknemers, die de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt.
Wie e-commerce zegt, zegt duurzaam verpakken. Minder plastic en sluitende verpakkingen met aandacht voor de 5 R’s; dat is waar de grafische industrie omdraait. Dit is een maatschappelijk brede discussie, die vraagt om veel innovatie en nieuwe recyclingtechnieken, aldus ING.