Wervingsbureau kopen of verkopen?

Je wilt een wervingsbureau kopen of jouw wervingsbureau verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van wervingsbureaus eruit ziet. De arbeidsmarkt wordt krapper, want meer mensen vonden een baan, wisselden van baan en het aanbod deinst terug.

Wervingsbureau verkopen

Aantal overnames wervingsbureaus

Het aantal fusies en overnames in de branche ligt boven het gemiddelde van de afgelopen jaren.

["185", "200", "180", "175", "230", "165", "210", "220", "230", "225"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames wervingbureaus

["4,90", "4,95", "5,00", "5,05", "5,05", "5,05", "4,90", "4,90", "4,95", "4,95"]

[ "2013", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Zakelijke dienstverlening

Wat is een wervingsbureau waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector zakelijke dienstverlening, waartoe een wervingsbureau behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 4,95. Dat betekent dat een wervingsbureau gemiddeld wordt gewaardeerd op 4,95 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor wervingsbureaus

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden wervingsbureaus ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Data-driven matchen

    Het automatisch matchen van vraag en aanbod is een opkomende trend in de branche. Door competenties, vacatures en aanbod te matchen door middel van automatische data-analyse, is er meer tijd over om te netwerken en de competenties van de kandidaat (of het bedrijf) in kaart te brengen, aldus het platform Flexmarkt.

  • 2
    Soft skills winnen populariteit

    In sommige vakgebieden is juist dat ene diploma of certificaat nodig, maar verder neemt de vraag naar mensen met uitstekende soft skills toe. Communiceren, time management, gestructureerd kunnen werken en ondernemen: dit is de toekomst.

  • 3
    Nieuwe normaal

    De hele wereld ontwaakt na een tweejarige crisis. En de grootste fout die werkgevers dan maken is dat ze terug willen naar hoe het was. Dat kan niet meer, er ontstaat een nieuwe normaal, aldus Werf.nl. Eentje van thuiswerken, meer digitale kansen en wereldwijde connecties. Als wervingsbureau zul je hier op in moeten springen om kandidaten te blijven vinden.

Wat onze klanten zeggen