Wervingsbureau kopen of verkopen

Gepubliceerd: 9 juli 2021, geüpdatet: 16 mei 2022, Wietze Willem Mulder

Je wilt een wervingsbureau kopen of jouw wervingsbureau verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van wervingsbureaus eruit ziet. De arbeidsmarkt wordt krapper, want meer mensen vonden een baan, wisselden van baan en het aanbod deinst terug.

Jouw wervingsbureau verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers in één week. 

Aantal overnames wervingsbureaus

Het aantal fusies en overnames in de branche ligt boven het gemiddelde van de afgelopen jaren. 

Wervingsbureau kopen of verkopen

Wat is een wervingsbureau waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector zakelijke dienstverlening, waartoe een wervingsbureau behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 4,95. Dat betekent dat een wervingsbureau gemiddeld wordt gewaardeerd op 4,95 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

EBITDA-multiple Zakelijke dienstverlening

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw wervingsbureau waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten en cijfers over wervingsbureaus

In cijfers weergegeven zag het aantal wervingsbureaus er in 2021 als volgt uit (CBS):

16.320 wervingsbureaus, waarvan:

  • 10.195 wervingsbureaus met een werkzaam persoon
  • 1.525 wervingsbureaus met twee werkzame personen
  • 870 wervingsbureaus met drie tot vijf werkzame personen
  • 900 wervingsbureaus met vijf tot tien werkzame personen
  • 810 wervingsbureaus met tien tot twintig werkzame personen
  • 925 wervingsbureaus met twintig tot vijftig werkzame personen
  • 490 wervingsbureaus met vijftig tot honderd werkzame personen

Een wervingsbureaus kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.

Trends en ontwikkelingen voor wervingsbureaus

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden wervingsbureaus ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Data-driven matchen
Het automatisch matchen van vraag en aanbod is een opkomende trend in de branche. Door competenties, vacatures en aanbod te matchen door middel van automatische data-analyse, is er meer tijd over om te netwerken en de competenties van de kandidaat (of het bedrijf) in kaart te brengen, aldus het platform Flexmarkt.

#2 Soft skills winnen populariteit
In sommige vakgebieden is juist dat ene diploma of certificaat nodig, maar verder neemt de vraag naar mensen met uitstekende soft skills toe. Communiceren, time management, gestructureerd kunnen werken en ondernemen: dit is de toekomst. 

#3 Nieuwe normaal
De hele wereld ontwaakt na een tweejarige crisis. En de grootste fout die werkgevers dan maken is dat ze terug willen naar hoe het was. Dat kan niet meer, er ontstaat een nieuwe normaal, aldus Werf.nl. Eentje van thuiswerken, meer digitale kansen en wereldwijde connecties. Als wervingsbureau zul je hier op in moeten springen om kandidaten te blijven vinden. 

Wervingsbureau verkopen?

Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw wervingsbureau? Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele wervingsbureaus succesvol gekocht en verkocht.

Wervingsbureau verkopen

Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Content Manager bij Brookz. Hij studeerde journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Windesheim en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Sectormonitor Zakelijke dienstverlening

Vul je gegevens in en ontvang het volledige rapport over de sector Zakelijke dienstverlening in je inbox!

Wervingsbureau kopen?

Wervingsbureau kopen?

Ben je op zoek naar een wervingsbureau waarin je wilt investeren of die je (gedeeltelijk) wil overnemen? Op Brookz staan tientallen wervingsbureaus te koop aangeboden.

Woonwinkel verkopen?

Woonwinkel verkopen?

Heb je een woonwinkel, maar ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng jouw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele woonwinkels verkocht!