Sportzaak kopen of verkopen?

Je wilt een sportzaak kopen of jouw sportzaak verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van sportzaken eruit ziet. Bewegen is gezond, maar ondanks deze wetenschap neemt het aantal sportende Nederlanders ieder jaar af. En dat betekent slecht niets voor de sportzaak. Hoe blijf je toch een goede omzet draaien? Door in te spelen op de trends. Vergrijzing en on demand sport zijn twee belangrijke trends voor de toekomst van de sportzaak.

Sportzaak verkopen

Aantal overnames sportzaken

Het aantal fusies en overnames van sportzaken is al jaren stabiel.

["20", "15", "25", "20", "15", "20", "25", "20", "20", "25", "20" ,"15"]

["2010", "11", "12", "13", "14", "15", "16", "17", "18", "19", "20", "21"]

Aantal fusies en overnames sportzaken

["3,65", "3,65", "3,65", "3,60", "3,55", "3,50", "3,25", "3,05", "2,95", "3,05"]

["2012", "13", "14", "15", "16", "17", "18", "19", "20", "21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Detailhandel

Wat is een sportzaak waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de detailhandel, de sector waartoe sportzaken behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 3,10. Dat betekent dat een sportzaak gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,10 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor sportzaken

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden sportzaken ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Vergrijzing

    Nederland vergrijst en steeds meer ouderen in onze samenleving sporten regelmatig. En dat betekent goed nieuws voor de sportzaak. Want deze generaties zijn nog gewend om hun spullen in een fysieke winkel aan te schaffen. Ouderen sporten anders dan de jeugd. En dat biedt  sportwinkeleigenaren kansen voor het ontwikkelen van een niche. 

  • 2
    On demand sport

    On demand sport: sporten waar, wanneer en hoe je wilt. Steeds meer mensen eisen flexibiliteit in hun sportkeuze en abonnement. Afgelopen jaar verloren bijna alle verenigingen van binnensporten leden door deze trend, aldus het onderzoeksrapport ‘Zo sport Nederland’. En dit is ook eentje die, met onze drukke levens, onzekerheden als corona en de wens voor afwisseling alleen maar meer voet aan de grond zal krijgen. 

Wat onze klanten zeggen