Je wilt jouw chocolaterie verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van chocolaterieën eruitziet. Chocolade maakt een groot deel uit van deze bestedingen, dankzij de nieuw verworven status als superfood.
De chocolade-industrie is dus aan een opmars bezig, maar de branche blijft gevoelig voor een terugval. Doordat langslopend publiek bij fysieke winkels afnemend is en kwetsbare voedingsmiddelen nog lang niet altijd online verkocht worden, blijft een stabiele trend uit.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de sector detailhandel - waartoe een chocolaterie behoort - wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,3 tot 3,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningHet aantal eenpitters onder chocolaterieën is hoog, waardoor ook de kwetsbaarheid van de sector groot is.
In cijfers weergegeven zag het aantal chocolaterieën (CBS) er in 2023 zo uit:
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden chocolaterieën ook veel groei- en overnamekansen
Volgens chocolade-gigant Callebaut is het essentieel om de klant te verrassen met nieuwe vormen en producten. Chocolade schenken en genietmomentjes ondergaan een ware revolutie, met de komst van nieuwe producten, zoals chocolade-salamiworsten, gezondheidsproducten en chocolade-cakeballetjes.
Naast chocolade in nieuwe vormen is er ook extra aandacht voor de gezondheid en het bewust genieten. Kleinere, exclusieve bonbons, chocolade met een traceerbare background en delicatessen met gezondheidsvoordelen. Uit onderzoek is gebleken dat 67% van de consumenten wereldwijd willen weten waar hun chocolade vandaan komt, onder welke omstandigheden het is geproduceerd en wat de ingrediënten zijn.
Online wordt chocolade nog lang niet altijd aangeboden, in verband met het risico op verzending. Met steeds langere warme periodes, is het voor chocolaterieën zo’n beetje de helft van het jaar risicovol om chocolade te verzenden. Door innovatieve koelingsmethoden voor het verzenden te ontwikkelen, zou dit de branche meer kansen bieden.