Gepubliceerd: 2 juni 2021, geüpdatet: 12 mei 2022, Wietze Willem Mulder
Je wilt een leasebedrijf kopen of jouw leasebedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van leasebedrijven eruit ziet. De consument wil steeds vaker het doen van grote investeringen voorkomen, waardoor lease een interessante optie is.
Jouw leasebedrijf verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers in één week.
De laatste paar jaren is er een groei zichtbaar in de overnamemarkt van leasebedrijven.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de sector zakelijke dienstverlening, waartoe een leasebedrijf behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 4,95. Dat betekent dat een leasebedrijf gemiddeld wordt gewaardeerd op 4,95 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Jouw leasebedrijf waarderen? Doe hier de berekening.
Er zijn veel kleinschalige verhuurbedrijven op de markt, waardoor het aantal bedrijven met één werknemer relatief groot is.
In cijfers weergegeven zag het aantal leasebedrijven er in 2021 als volgt uit (CBS):
10.035 verhuurbedrijven, waarvan:
Een leasebedrijf kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden leasebedrijven ook veel groei- en overnamekansen:
#1 Abonnementen op producten
Er zijn in ons land al heel wat abonnementen, zoals Netflix, de krant of de glazenwasser. Een abonnement op een product, zoals een auto of een wasmachine, dat is nog niet bij iedereen vanzelfsprekend. PaaS (product-as-a-service) heeft vele onderdelen, die de komende jaren bij het grote publiek bekend zullen worden, aldus ABN Amro.
#2 Duurzaamheid
Hoe lang een product bruikbaar is, en ook wordt gebruikt door de consument, des te beter dit is voor het milieu. Door producten te leasen verleng je de kringloop, waardoor er minder producten bij het grofvuil belanden. Heb je geen interesse meer? Dan stop je jouw abonnement en lever je het product in.
#3 Individuele mobiliteit
Steeds meer mensen vinden bezit van een product niet meer noodzakelijk om er gebruik van te kunnen maken. We maken daarom steeds meer gebruik van deelauto’s, openbaar vervoer of elektrische deelfietsen om onszelf te verplaatsen.
Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw leasebedrijf? Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele leasebedrijven succesvol gekocht en verkocht.