De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningIn deze sector zijn relatief veel zelfstandigen werkzaam, waarbij winkels met maximaal vijf werkzame personen absoluut de scepter zwaaien.
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden boekhandels ook veel groei- en overnamekansen:
Er zijn regelmatig doeltreffende acties zichtbaar in de boekenbranche, die een positieve invloed hebben op de verkoop van literatuur. Zo riepen afgelopen jaar ruim tweehonderd schrijvers op om boeken te kopen van noodlijdende lokale boekhandels, waardoor er een flinke omzetstijging zichtbaar was. Daarbij werken evenementen, zoals de jaarlijkse Boekenweek, voor een stijging in de afname van het aantal boeken.
Volgens Boekman - het kenniscentrum voor kunst, cultuur en beleid - is het essentieel dat boekhandels de online verkoopkanalen op orde brengen. Door daarbij regelmatig de samenwerking op te zoeken, wordt er collectief meer aandacht voor de sector gecreëerd.
Netflix, HBO en Videoland weten we allemaal te vinden, maar er is vooral sprake van ontlezing in onze maatschappij. Scholen bieden steeds minder literatuur gerelateerde lessen aan en daarbij wordt er thuis minder gelezen en voorgelezen. Een campagne als ‘Ik lees thuis’ heeft wel een positief effect gehad op de verkoop van (kinder)boeken, maar er wordt gevreesd voor de gevolgen op de lange termijn.