De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningEr zijn jaarlijks vele starters en kleinschalige organisaties op de markt, waardoor het aantal bedrijven met één werkzaam persoon relatief hoog ligt.
In cijfers weergegeven zag het aantal reisbureaus er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden reisbureaus ook veel groei- en overnamekansen:
Niet naar Bali, de VS of Kaapstad dit jaar, maar lekker dichtbij huis. Het lijkt een steeds vaker voorkomend plaatje te zijn, deze close-to-staycations. We proberen massaal onze ecologische voetafdruk te verkleinen en staan open voor culturele vakanties binnen de grenzen van Europa of zelfs ons eigen land.
Specifieke wensen leiden tot meer maatwerkvakanties. Bijzondere ervaringen, duurzaam onderweg, vegan food en waar mogelijk reizen te voet, te fiets, met de auto of trein. De consument wordt bewuster, maar tegelijkertijd ook veeleisender. Voor reisorganisaties een complete transformatie, aangezien de standaard altijd all-inclusive en luxe was.