Reisbureau verkopen?

Je wilt jouw reisbureau verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van reisbureaus eruit ziet. De reiswereld stond volledig op z’n kop door de pandemie en het landschap is ingrijpend veranderd met de verdwijning van enkele grote organisaties. De markt zal naar verwachting de komende jaren aantrekken; toch bestaat er de angst dat het reispatroon van de consument verandert en de branche niet volledig zal herstellen.

Reisbureau verkopen

Aantal overnames reisbureaus

Na heel wat jaren pieken is er door corona, vliegschaamte en de bewuster wordende consument nu een flinke dip in de reiswereld zichtbaar.

["15", "20", "15", "25", "10", "15", "20", "10", "20", "25"]

["‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22"]

Aantal fusies en overnames reisbureaus

["4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "3,60", "3,35", "3,20", "3,40", "3,00"]

["‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "‘22"]

["3,50", "2,80"]

Gem. EBITDA-multiple Horeca, toerisme & recreatie

Wat is een reisbureau waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector horeca, toerisme & recreatie, waartoe een reisbureau behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,8 tot 3,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,7.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor reisbureaus

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden reisbureaus ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Europese reizen populair

    Niet naar Bali, de VS of Kaapstad dit jaar, maar lekker dichtbij huis. Het lijkt een steeds vaker voorkomend plaatje te zijn, deze close-to-staycations. We proberen massaal onze ecologische voetafdruk te verkleinen en staan open voor culturele vakanties binnen de grenzen van Europa of zelfs ons eigen land.

  • 2
    Bewuste reiziger

    Specifieke wensen leiden tot meer maatwerkvakanties. Bijzondere ervaringen, duurzaam onderweg, vegan food en waar mogelijk reizen te voet, te fiets, met de auto of trein. De consument wordt bewuster, maar tegelijkertijd ook veeleisender. Voor reisorganisaties een complete transformatie, aangezien de standaard altijd all-inclusive en luxe was.

Wat onze klanten zeggen