Gepubliceerd: 9 juli 2021, geüpdatet: 12 mei 2022, Wietze Willem Mulder
Je wilt een reisbureau kopen of jouw reisbureau verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van reisbureaus eruit ziet. De reiswereld staat volledig op z’n kop door de pandemie en is het landschap ingrijpend veranderd, met de verdwijning van enkele grote organisaties. De markt zal naar verwachting de komende jaren aantrekken; toch bestaat er de angst dat het reispatroon van de consument verandert en de branche niet volledig zal herstellen.
Jouw reisbureau verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers in één week.
Na heel wat jaren pieken is er door corona, vliegschaamte en de bewuster wordende consument nu een flinke dip in de reiswereld zichtbaar.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de sector horeca, toerisme & recreatie, waartoe een reisbureau behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 3,40. Dat betekent dat een reisbureau gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,40 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Jouw reisbureau waarderen? Doe hier de berekening.
Er zijn jaarlijks vele starters en kleinschalige organisaties op de markt, waardoor het aantal bedrijven met één werkzaam persoon relatief hoog ligt.
In cijfers weergegeven zag het aantal reisbureaus er in 2021 als volgt uit (CBS):
4.270 reisbureaus, waarvan:
Een reisbureau kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden reisbureaus ook veel groei- en overnamekansen:
#1 Europese reizen populair
Niet naar Bali, de VS of Kaapstad dit jaar, maar lekker dichtbij huis. Het lijkt een steeds vaker voorkomend plaatje te zijn, deze close-to-staycations. We proberen massaal onze ecologische voetafdruk te verkleinen en staan open voor culturele vakanties binnen de grenzen van Europa of zelfs ons eigen land.
#2 Bewuste reiziger
Specifieke wensen leiden tot meer maatwerkvakanties. Bijzondere ervaringen, duurzaam onderweg, vegan food en waar mogelijk reizen te voet, te fiets, met de auto of trein. De consument wordt bewuster, maar tegelijkertijd ook veeleisender. Voor reisorganisaties een complete transformatie, aangezien de standaard altijd all-inclusive en luxe was.
Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw reisbureau? Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele reisbureaus succesvol gekocht en verkocht.