Bakkerij kopen of verkopen?

Je wilt een bakkerij kopen of jouw bakkerij verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van bakkerijen eruit ziet. De bakkerswereld beslaat meerdere sectoren, aangezien het afhankelijk is van de manier van leveren en produceren. Er is een stuk industrie aan verbonden, aangezien grondstoffen worden verwerkt tot een eindproduct.

Dit eindproduct behoort tot de foodsector, maar wordt het brood verkocht in een bakkerswinkel. Het aantal ambachtelijke bakkerijen daalt gestaag, ondanks wervingscampagnes, terwijl de kansen voor zogenaamde gemaksvoedsel voor het oprapen liggen. 

Bakkerij verkopen

Aantal overnames bakkerijen

In de bakkerswereld is het al jaren crisis. Veel ambachtelijke bakkers gaan nu of binnenkort met pensioen, terwijl er schaarste heerst onder het aantal bakkersleerlingen. Opvolging vanuit de familielijn komt minder voor, waardoor er meer fusies en overnames plaatsvinden. De campagne die in 2014 werd gestart om opvolgers te vinden, faalde groots.

Inmiddels is er sinds een krappe twee jaar de campagne gestart om gepassioneerde food ondernemers op te roepen zich te specialiseren in het bakkersvak. En met succes, de populariteit voor het bakkersvak neemt toe. Ook de vraag naar ambacht in plaats van de dertien-in-een-dozijn-producten doet de fusie- en overnamemarkt groeien. 

["10", "10", "10", "15", "5", "15", "10", "15", "20", "25"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames bakkerijen

["3,65", "3,65", "3,65", "3,60", "3,55", "3,50", "3,25", "3,05", "2,95", "3,05"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Detailhandel

Wat is een bakkerij waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector detailhandel - waartoe een bakkerij behoort - wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 3,10. Dat betekent dat een bakkerij gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,10 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor bakkerijen

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden bakkerijen ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Grotere vraag naar lokale ambacht

    Consumenten zijn zich steeds bewuster van de impact van voedsel op gezondheid en milieu. Lokaal en bewust kiezen past volledig binnen de trend van duurzaam en gezonder kiezen. We zoeken met z’n allen vaker naar verse, lokale en ambachtelijk bereide producten. En de trend ‘support you locals’ tijdens de corona-pandemie droeg zeker bij aan deze impuls.

  • 2
    Bijzonder online aanbod

    Enigszins door de coronacrisis is het online aanbod van bakkers verbeterd. Bakkerswinkels verbeteren hun online marketing en bieden ook verse producten online aan. Soms in eigen beheer, maar ook steeds vaker door de samenwerking aan te gaan met andere distributeurs. Denk aan de succesvolle online supermarkt Crisp, die de producten van bakkerijen verkoopt.

  • 3
    Stijgende vraag gemaksproducten

    Tenslotte nog de aloude trend ‘gemak dient de mens!’ We willen met z’n allen gezonder leven en bewust voeding nuttigen, maar een vette croissant uit de oven van de Jumbo is nog steeds een succesnummer. Vooral scholieren weten hun weg naar de super te vinden in hun lunchpauze, maar volgens het FSIN zijn consumenten naarstig op zoek naar gezonde, makkelijke maaltijden die men direct kan nuttigen.

Wat onze klanten zeggen