De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningHet CBS heeft een aparte branche hiervoor berekend, namelijk de brood- en banketbakkerijen. De bedrijfstak ziet er in 2023 als volgt uit:
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden bakkerijen ook veel groei- en overnamekansen:
Consumenten zijn zich steeds bewuster van de impact van voedsel op gezondheid en milieu. Lokaal en bewust kiezen past volledig binnen de trend van duurzaam en gezonder kiezen. We zoeken met z’n allen vaker naar verse, lokale en ambachtelijk bereide producten. En de trend ‘support you locals’ tijdens de corona-pandemie droeg zeker bij aan deze impuls.
Enigszins door de coronacrisis is het online aanbod van bakkers verbeterd. Bakkerswinkels verbeteren hun online marketing en bieden ook verse producten online aan. Soms in eigen beheer, maar ook steeds vaker door de samenwerking aan te gaan met andere distributeurs. Denk aan de succesvolle online supermarkt Crisp, die de producten van bakkerijen verkoopt.
Tenslotte nog de aloude trend ‘gemak dient de mens!’ We willen met z’n allen gezonder leven en bewust voeding nuttigen, maar een vette croissant uit de oven van de Jumbo is nog steeds een succesnummer. Vooral scholieren weten hun weg naar de super te vinden in hun lunchpauze, maar volgens het FSIN zijn consumenten naarstig op zoek naar gezonde, makkelijke maaltijden die men direct kan nuttigen.