De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningIn cijfers weergegeven zag het aantal machinefabrieken er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden de machine-industrie ook veel groei- en overnamekansen:
De robotisering biedt volop kansen. Krachtigere chips, sensortechnologie, adaptieve software en verbeterde vision-technieken maken robots slimmer, flexibeler, gebruiksvriendelijker en goedkoper. Nieuwe slimmere productietechnieken faciliteren de mogelijkheden om steeds kleinere series ‘geautomatiseerd’ te produceren. Hierdoor worden bedrijven productiever en biedt het machinefabrieken tal van kansen om afzetmarkten te verruimen en strategisch andere posities in te nemen.
Machinebouwbedrijven lopen veelal achter op het vlak van duurzaamheid en circulariteit, maar hier en daar komt er verandering in, aldus Rabobank. Duurzame producten zijn steeds belangrijker en de overheid stelt ook steeds strengere duurzaamheidseisen. Er bestaan voldoende methodes om te verduurzamen, zoals onderhoud uitvoeren met behulp van sensoren en meer via online kanalen opereren. Dat de industrie de grootste uitstoter is, vergroot de noodzaak van het zoeken naar duurzame oplossingen. Een innovatieve warmteopslagsysteem is een voorbeeld van zo’n oplossing.
Machinefabrieken halen steeds meer omzet uit dienstverlening en minder uit traditionele verkoop. Service is niet langer een kostenpost, maar een mogelijkheid om afnemers beter van dienst te zijn en extra omzet te genereren. Diensten als onderhoud-op-afstand en voorspelbaar onderhoud zijn hier voorbeelden van. Verhuur, lease en pay-per-use zijn verdienmodellen die zich op service concentreren. Afnemers betalen per maand of draaiuur en onderhoud zit bij de prijs inbegrepen. Hiermee kunnen machinebouwers een lock-in met hun afnemers creëren.