Kennisbank

Informatie, advies & nuttige praktijkverhalen
over het kopen en verkopen van een bedrijf 

Opiniepanel: 'Due diligence kosten zijn altijd voor de koper' Nieuws

Opiniepanel: 'Due diligence kosten zijn altijd voor de koper'

Steeds vaker wordt een mkb-bedrijf benaderd door een investeringsmaatschappij die wil participeren. Daarbij worden de due diligence kosten soms doorberekend aan de ondernemer, ook als de deal niet doorgaat.  Moet je daar als verkopende ondernemer wel in meegaan? Daarom deze keer de stelling:

Consolidatie groothandels Blog

Consolidatie groothandels

De afgelopen jaren laat een versnelde consolidatie zien bij groothandels in de sector bouw, industrie, automaterialen, hout en verf. Wat betekent dat voor uw bedrijf als u actief bent in de groothandel?

Vendor Due Diligence Blog

Vendor Due Diligence

Een due diligence, in de volksmond ook wel boekenonderzoek genoemd, is een vast onderdeel bij een overnametraject. 

Informatiememorandum: wat staat erin? Blog

Informatiememorandum: wat staat erin?

Een informatiememorandum een ‘inkijkje’ in het bedrijf. Daarbij wilt u uw bedrijf zo goed mogelijk presenteren zonder de realiteit uit het oog te verliezen.

Wie zijn uw potentiële kopers? Blog

Wie zijn uw potentiële kopers?

Een goede analyse en identificatie van potentiële kopers is vaak een eerste essentiële stap in het verkoopproces.

Jaap Korteweg (De Vegetarische Slager) over de gedroomde verkoop van zijn bedrijf aan Unlilever. 'We willen de grootste slager ter wereld worden' Praktijk

Jaap Korteweg (De Vegetarische Slager) over de gedroomde verkoop van zijn bedrijf aan Unlilever. 'We willen de grootste slager ter wereld worden'

De Vegetarische Slager in twaalf jaar uit tot een bedrijf met een jaaromzet van zo’n vijfentwintig miljoen euro. Om de grootste slager ter wereld te worden, verkoopt hij zijn bedrijf aan Unilever. 'Ik snap niet dat mensen hun wenkbrauwen fronsen.'


Belang van werkkapitaal

Bedrijf verkopen

Werkkapitaal is bij aandelentransacties vaak een punt van onderhandeling. Daarbij is inzicht in de bestandsdelen van het netto werkkapitaal van groot belang.

 

Nu verkopen?

Bedrijf verkopen

Als u er emotioneel klaar voor bent om afstand te nemen van uw onderneming dan is 2019 het perfecte moment om uw bedrijf te verkopen.

Bedrijf nu verkopen!?

Bedrijf verkopen

Er zijn 3 belangrijke indicatoren voor het sentiment in de overnamemarkt: de rentestand, de beschikbaarheid van kapitaal en het waarderingsniveau. 

Verkoopklaar?

Bedrijf verkopen

Kun je een bedrijf verkopen dat niet verkoopklaar is? En welke consequenties heeft dat? De verhoogde kansen versus  de geconstateerde tekortkomingen en risico’s bij bedrijfsverkoop.

Timing is alles

Bedrijf verkopen

De marktomstandigheden zijn momenteel gunstig om een bedrijf te verkopen. Dus sla nu u slag; de markt kan zomaar omslaan.

Internationale upside

Bedrijf verkopen

In de praktijk komt het nog maar weinig voor dat internationale partijen actief worden benaderd. Een gemiste kans op het binnenhalen van een strategische premie.