Kennisbank

Informatie, advies & nuttige praktijkverhalen
over het kopen en verkopen van een bedrijf 

Happy exit? Blog

Happy exit?

opkopenJe bedrijf verkopen is een emotionele achtbaan die lang niet altijd vrolijk eindigt. Hoe zorg je ervoor dat een exit ook een ‘happy exit’ wordt, waarbij je de maximale financiële én emotionele opbrengst uit je verkoop haalt? ‘Cashen is mooi, maar daar zit het echte geluk niet in.’

Eerste bieder of beste bieder? Blog

Eerste bieder of beste bieder?

Als u als ondernemer wordt benaderd door een koper is het over het algemeen verstandig hier niet direct op in te gaan. Beter is het om een actief verkooptraject in te gaan waarbij ook andere partijen in beeld kunnen komen.

Wanneer een bedrijf verkopen? Blog

Wanneer een bedrijf verkopen?

Hoewel groeipercentages per sector behoorlijk verschillen heeft een eigen studie onder 50 van onze klanten die in 2018 verkocht werden, laten zien dat de gemiddelde leeftijd waarop een bedrijf verkocht wordt 18 jaar is.

Due Diligence: niet alleen voor kopers! Blog

Due Diligence: niet alleen voor kopers!

Het kopen of verkopen van een onderneming kan onnodige stress met zich meebrengen. Onnodig, omdat dit eenvoudig te voorkomen is door een goed voorbereidend Due Diligence onderzoek. Bovendien kan een goed onderzoek vooraf een verkoper veel geld opleveren.

De ACM bij overnames Blog

De ACM bij overnames

Of de Autoriteit Consument & Markt (ACM) invloed heeft op uw bedrijf, hangt af van de omzetten van beide partijen in de transactie. Veel bedrijven zullen niet aan de minimum omzet komen, toch zijn er genoeg familiebedrijven die tijdens een deal wel met de ACM te maken kunnen krijgen.

Het blijft mensenwerk Blog

Het blijft mensenwerk

Het correct waarderen van een onderneming en het opstellen van een concrete strategie is belangrijk en daar heeft u professionele en financieel-analytische hulp bij nodig. Maar wat u vooral niet moet vergeten is dat het mensenwerk is, en blijft.


Due diligence, een kostbaar bezit?

Bedrijf verkopen

Juist in kleinere deals komt het weleens voor dat wordt afgezien van due diligence-onderzoek. Hoewel geen vaste regel, leert de ervaring: hoe lager de dealwaarde is, des te aantrekkelijker het kan zijn om een materieel due diligence-onderzoek achterwege te laten. Kostenbesparing en de gedachte dat het geld beter aan iets anders kan worden uitgegeven, is vaak de belangrijkste reden.

Horeca of leisure onderneming?

Bedrijf verkopen

Op enig moment in de levenscyclus van een horeca of leisure onderneming komt het onderwerp vanzelf een keer aan bod: moeten we uitbreiden, overnemen of de onderneming verkopen? En waar moet je dan allemaal rekening mee houden?

Bedrijfsverkoop praktijkcase: 'De stapel papier was gigantisch'

Bedrijf verkopen

Hans de Man verkocht zijn bedrijf aan een grotere branchegenoot. Zijn overname-advocaat behoedde hem voor overhaaste beslissingen. ‘Ik onderschatte hoe gedetailleerd de juridische informatie is die gevraagd wordt en hoeveel druk er soms op staat.’ 

Succesfactoren voor een dream exit

Bedrijf verkopen

Dit blog gaat in op de twee belangrijkste succesfactoren bij de verkoop van jouw bedrijf of bedrijfsgroei en geeft tips om er slim op in te haken: hoe voorspelbaar zijn de bedrijfsinkomsten? Begint de teller elke maand weer op nul of is er terugkerende omzet opgebouwd?. En hoe complex is de business? . 

Opiniepanel: 'Due diligence kosten zijn altijd voor de koper'

Bedrijf verkopen

Steeds vaker wordt een mkb-bedrijf benaderd door een investeringsmaatschappij die wil participeren. Daarbij worden de due diligence kosten soms doorberekend aan de ondernemer, ook als de deal niet doorgaat.  Moet je daar als verkopende ondernemer wel in meegaan? Daarom deze keer de stelling:

Consolidatie groothandels

Bedrijf verkopen

De afgelopen jaren laat een versnelde consolidatie zien bij groothandels in de sector bouw, industrie, automaterialen, hout en verf. Wat betekent dat voor uw bedrijf als u actief bent in de groothandel?