Kennisbank

Informatie, advies & nuttige praktijkverhalen
over het kopen en verkopen van een bedrijf 

De ACM bij overnames Blog

De ACM bij overnames

Of de Autoriteit Consument & Markt (ACM) invloed heeft op uw bedrijf, hangt af van de omzetten van beide partijen in de transactie. Veel bedrijven zullen niet aan de minimum omzet komen, toch zijn er genoeg familiebedrijven die tijdens een deal wel met de ACM te maken kunnen krijgen.

Het blijft mensenwerk Blog

Het blijft mensenwerk

Het correct waarderen van een onderneming en het opstellen van een concrete strategie is belangrijk en daar heeft u professionele en financieel-analytische hulp bij nodig. Maar wat u vooral niet moet vergeten is dat het mensenwerk is, en blijft.

Due diligence, een kostbaar bezit? Blog

Due diligence, een kostbaar bezit?

Juist in kleinere deals komt het weleens voor dat wordt afgezien van due diligence-onderzoek. Hoewel geen vaste regel, leert de ervaring: hoe lager de dealwaarde is, des te aantrekkelijker het kan zijn om een materieel due diligence-onderzoek achterwege te laten. Kostenbesparing en de gedachte dat het geld beter aan iets anders kan worden uitgegeven, is vaak de belangrijkste reden.

Horeca of leisure onderneming? Blog

Horeca of leisure onderneming?

Op enig moment in de levenscyclus van een horeca of leisure onderneming komt het onderwerp vanzelf een keer aan bod: moeten we uitbreiden, overnemen of de onderneming verkopen? En waar moet je dan allemaal rekening mee houden?

Bedrijfsverkoop praktijkcase: 'De stapel papier was gigantisch' Praktijk

Bedrijfsverkoop praktijkcase: 'De stapel papier was gigantisch'

Hans de Man verkocht zijn bedrijf aan een grotere branchegenoot. Zijn overname-advocaat behoedde hem voor overhaaste beslissingen. ‘Ik onderschatte hoe gedetailleerd de juridische informatie is die gevraagd wordt en hoeveel druk er soms op staat.’ 

Succesfactoren voor een dream exit Blog

Succesfactoren voor een dream exit

Dit blog gaat in op de twee belangrijkste succesfactoren bij de verkoop van jouw bedrijf of bedrijfsgroei en geeft tips om er slim op in te haken: hoe voorspelbaar zijn de bedrijfsinkomsten? Begint de teller elke maand weer op nul of is er terugkerende omzet opgebouwd?. En hoe complex is de business? . 


Opiniepanel: 'Due diligence kosten zijn altijd voor de koper'

Bedrijf verkopen

Steeds vaker wordt een mkb-bedrijf benaderd door een investeringsmaatschappij die wil participeren. Daarbij worden de due diligence kosten soms doorberekend aan de ondernemer, ook als de deal niet doorgaat.  Moet je daar als verkopende ondernemer wel in meegaan? Daarom deze keer de stelling:

Consolidatie groothandels

Bedrijf verkopen

De afgelopen jaren laat een versnelde consolidatie zien bij groothandels in de sector bouw, industrie, automaterialen, hout en verf. Wat betekent dat voor uw bedrijf als u actief bent in de groothandel?

Vendor Due Diligence

Bedrijf verkopen

Een due diligence, in de volksmond ook wel boekenonderzoek genoemd, is een vast onderdeel bij een overnametraject. 

Informatiememorandum: wat staat erin?

Bedrijf verkopen

Een informatiememorandum een ‘inkijkje’ in het bedrijf. Daarbij wilt u uw bedrijf zo goed mogelijk presenteren zonder de realiteit uit het oog te verliezen.

Wie zijn uw potentiële kopers?

Bedrijf verkopen

Een goede analyse en identificatie van potentiële kopers is vaak een eerste essentiële stap in het verkoopproces.

Jaap Korteweg (De Vegetarische Slager) over de gedroomde verkoop van zijn bedrijf aan Unlilever. 'We willen de grootste slager ter wereld worden'

Bedrijf verkopen

De Vegetarische Slager in twaalf jaar uit tot een bedrijf met een jaaromzet van zo’n vijfentwintig miljoen euro. Om de grootste slager ter wereld te worden, verkoopt hij zijn bedrijf aan Unilever. 'Ik snap niet dat mensen hun wenkbrauwen fronsen.'