Groothandel in sport en recreatie verkopen?

Je wilt jouw groothandel in sport en recreatie verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van groothandels in sport en recreatie eruitziet. Na zware tijden tijdens de pandemie is herstel zichtbaar in de sector cultuur, sport en recreatie.

Groothandel in sport en recreatie verkopen

Aantal overnames groothandels in sport en recreatie

Het aantal fusies en overnames in de groothandel in sport en recreatie nam het afgelopen jaar fors toe door de wereldwijde pandemie. In 2023 was er echter een dip.

["145", "160", "225", "155", "150", "215", "180", "225", "235", "95"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames groothandels non-food

["5,65", "5,65", "5,65", "5,65", "5,50", "5,50", "5,50", "5,50", "5,40", "5,30"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["6,10", "4,60"]

Gem. EBITDA-multiple Groothandel in sport en recreatie

Wat is een groothandel in sport en recreatie waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

Voor een groothandel in sport en recreatie wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 4,6 tot 6,1 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor groothandels in sport en recreatie

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden groothandels in sport en recreatie ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    On demand sport en recreatie

    De aandacht voor een gezonde leefstijl neemt toe, maar aan volle agenda’s lijkt geen einde te komen. En daardoor zoeken steeds meer mensen naar een manier om te bewegen wanneer het ze uitkomt, vertelt het trendscenario van Sport Toekomstverkenning. Net als on demand je favoriete serie kijken wordt on demand sport ook steeds belangrijker. Digitale video-instructies en sportaanbod gedurende dag en nacht zijn mogelijkheden om aan deze vraag te voldoen.

  • 2
    Totaalbeleving

    Color Runs, mudmasters en marathons worden steeds populairder. En hoewel Corona deze vrijetijdsbesteding een halt toe riep, zijn de evenementen nu weer terug op de agenda. Dit soort events bieden sporters een beleving die verder gaat dan de gebruikelijke loopbandtraining. Socializen, presteren en onderdeel zijn van een groter geheel zijn naast fit en sterk worden belangrijke elementen in deze totaalbeleving. 

  • 3
    Data does it

    Data speelt een steeds grotere rol in onze levens. Van je eigen gezondheid monitoren tot weten of het druk is in je plaatselijke supermarkt als je boodschappen wilt doen. Data vertelt je precies wat je kunt verwachten. Bedrijven spelen daar slim op in door producten te organiseren en vermarkten op basis van klant-data analyses.

Wat onze klanten zeggen