De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningEr zijn in deze sector veel zelfstandigen en tweepitters werkzaam, en daardoor ligt het aantal bedrijven met twee of minder werkzame personen relatief hoog.
In cijfers weergegeven zag het aantal groothandels er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden groothandels in sport en recreatie ook veel groei- en overnamekansen:
De aandacht voor een gezonde leefstijl neemt toe, maar aan volle agenda’s lijkt geen einde te komen. En daardoor zoeken steeds meer mensen naar een manier om te bewegen wanneer het ze uitkomt, vertelt het trendscenario van Sport Toekomstverkenning. Net als on demand je favoriete serie kijken wordt on demand sport ook steeds belangrijker. Digitale video-instructies en sportaanbod gedurende dag en nacht zijn mogelijkheden om aan deze vraag te voldoen.
Color Runs, mudmasters en marathons worden steeds populairder. En hoewel Corona deze vrijetijdsbesteding een halt toe riep, zijn de evenementen nu weer terug op de agenda. Dit soort events bieden sporters een beleving die verder gaat dan de gebruikelijke loopbandtraining. Socializen, presteren en onderdeel zijn van een groter geheel zijn naast fit en sterk worden belangrijke elementen in deze totaalbeleving.
Data speelt een steeds grotere rol in onze levens. Van je eigen gezondheid monitoren tot weten of het druk is in je plaatselijke supermarkt als je boodschappen wilt doen. Data vertelt je precies wat je kunt verwachten. Bedrijven spelen daar slim op in door producten te organiseren en vermarkten op basis van klant-data analyses.