Camping kopen of verkopen

Je wilt een camping kopen of verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van campings eruit ziet.

Gepubliceerd: 3 december 2020, geüpdatet: 11 mei 2022, Wietze Willem Mulder

Je wilt een camping kopen of verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van campings eruit ziet.

Jouw camping verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers binnen één week.

Aantal overnames campings

Jaarlijks wisselen er tussen de vijf en tien campings in Nederland van eigenaar of gaan twee camping-ondernemers een samenwerking aan middels een fusie. Qua absolute aantallen geen grote cijfers, maar procentueel gezien is dat jaarlijks ongeveer 0,05 procent van het totaal aantal campings. 

Camping kopen of verkopen

Wat is een camping waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de hotel, recreatie en toerisme, de branche waartoe campings behoren, geldt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA van 3,40. Dat betekent dat een camping gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,40 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

EBITDA-multiple Horeca, toerisme en recreatie

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw camping waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten en cijfers over campings

De horeca- en recreatiesector is ongelooflijk hard geraakt door de coronacrisis. Een sector die in een absolute groeipiek zat, is abrupt tot stilstand gekomen in 2020. Rabobank ging uit van herstel in 2021 en erna en nu (februari 2022) lijkt dit herstel eindelijk te gaan doorzetten. 

In cijfers weergegeven zag het aantal campings er in 2021 als volgt uit (CBS):

2.050 campings, waarvan:

  • 825 campings met een werkzaam persoon
  • 635 campings met twee werkzame personen
  • 305 campings met drie tot vijf werkzame personen
  • 155 campings met vijf tot tien werkzame personen
  • 75 campings met tien tot twintig werkzame personen
  • 35 campings met twintig tot vijftig werkzame personen
  • 5 campings met vijftig tot honderd werkzame personen

Een camping kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.

Trends en ontwikkelingen voor campings

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden de campingsector ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Off-grid
De interesse voor off-grid leven neemt toe, met name bij millennials en de generatie hierna. Wonen vanuit een camper, zonder altijd gas, elektra & water voorhanden te hebben. Vaak hebben ze wel een noordaccu, maar voor de rest is het overleven en zoeken naar het volgende oplaadpunt. Voor ondernemers is het vooruitzicht dat investeringen in lithiumaccu’s en solar hun vruchten gaan afwerpen. 

#2 Duurzamer kamperen
Kamperen zonder gebruik van glasflessen en het gebruik van circulaire tenten, dat is waar vraag naar is door de gemiddelde kampeerfan, volgens ANWB. Door duurzame materialen te gebruiken en het productieproces aan te passen, kan er minstens 100.000 liter drinkwater worden bespaard, pér tent!

#3 Kansen door ‘hotelisering’ 
Campings kunnen inspelen op de behoefte aan luxe en comfort (glamping). Hierbij kunnen ze zich laten inspireren door de hotelbranche. Zo kunnen ze gasten aan zich binden met een op maat gesneden aanbod en extra services: van flexibel in- en uitchecken, een ontbijtservice en een kinderoppas tot massages en arrangementen met leuke attracties en activiteiten in de omgeving. Kansrijk is ook het inzetten van lokale experts; deze kunnen door gasten worden ingehuurd om een rondleiding, (stads-)wandeling of bezoek aan een evenement te verzorgen.

#4 Thema-kamperen
Naast de typische kindercampings of juist 50-pluscampings, duiken er ook steeds meer andere kampeervoorzieningen met een thema op. Kampeermagazine zegt: 'Denk aan een jongerencamping, natuurcamping of juist een locatie voor mensen die het luxueuze glamping wel kunnen waarderen.'

Camping verkopen?

Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw camping? Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele campings succesvol gekocht en verkocht.

 

Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Content Manager bij Brookz. Hij studeerde journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Windesheim en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Camping kopen?

Camping kopen

Ben je op zoek naar een camping waarin je wilt investeren of die je (gedeeltelijk) wil overnemen? Op Brookz staan tientallen campings te koop aangeboden.

Camping verkopen?

Camping verkopen

Heb je een camping, maar ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng jouw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele campings verkocht!

Camping waarderen?

Camping waarderen

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering van jouw bedrijf die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!