Camping kopen of verkopen?

Je wilt een camping kopen of verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van campings eruit ziet.

Camping verkopen

Aantal overnames campings

Jaarlijks wisselen er tussen de vijf en tien campings in Nederland van eigenaar of gaan twee camping-ondernemers een samenwerking aan middels een fusie. Qua absolute aantallen geen grote cijfers, maar procentueel gezien is dat jaarlijks ongeveer 0,05 procent van het totaal aantal campings.

["10", "10", "5", "5", "10", "5", "0", "10", "5", "5"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames campings

["4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "3,60", "3,35", "3,20", "3,40"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Horeca, toerisme & recreatie

Wat is een camping waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de hotel, recreatie en toerisme, de branche waartoe campings behoren, geldt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA van 3,40. Dat betekent dat een camping gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,40 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor campings

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden de campingsector ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Off-grid

    De interesse voor off-grid leven neemt toe, met name bij millennials en de generatie hierna. Wonen vanuit een camper, zonder altijd gas, elektra & water voorhanden te hebben. Vaak hebben ze wel een noordaccu, maar voor de rest is het overleven en zoeken naar het volgende oplaadpunt. Voor ondernemers is het vooruitzicht dat investeringen in lithiumaccu’s en solar hun vruchten gaan afwerpen.

  • 2
    Duurzamer kamperen

    Kamperen zonder gebruik van glasflessen en het gebruik van circulaire tenten, dat is waar vraag naar is door de gemiddelde kampeerfan, volgens ANWB. Door duurzame materialen te gebruiken en het productieproces aan te passen, kan er minstens 100.000 liter drinkwater worden bespaard, pér tent!

  • 3
    Kansen door ‘hotelisering’

    Campings kunnen inspelen op de behoefte aan luxe en comfort (glamping). Hierbij kunnen ze zich laten inspireren door de hotelbranche. Zo kunnen ze gasten aan zich binden met een op maat gesneden aanbod en extra services: van flexibel in- en uitchecken, een ontbijtservice en een kinderoppas tot massages en arrangementen met leuke attracties en activiteiten in de omgeving. Kansrijk is ook het inzetten van lokale experts; deze kunnen door gasten worden ingehuurd om een rondleiding, (stads-)wandeling of bezoek aan een evenement te verzorgen.

  • 3
    Thema-kamperen

    Naast de typische kindercampings of juist 50-pluscampings, duiken er ook steeds meer andere kampeervoorzieningen met een thema op. Kampeermagazine zegt: 'Denk aan een jongerencamping, natuurcamping of juist een locatie voor mensen die het luxueuze glamping wel kunnen waarderen.'

Wat onze klanten zeggen