Evenementenorganisatie verkopen?

Je wilt jouw evenementenorganisatie verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van evenementenorganisaties eruitziet. De evenementenbranche is bezig met een flinke inhaalslag. Alle events die tijdens corona on-hold stonden, worden nu alsnog gehouden. En die evenementen zijn groter, mooier en gedurfder dan ooit. 

Eventorganisatie verkopen

Aantal overnames evenementenorganisaties

Evenementenorganisaties vallen bij het CBS in de categorie 'overige recreatie', en daar zien we heel duidelijk het effect van de pandemie. Het aantal fusies en overnames bereikte vorig jaar met 35 een record.

 

["0", "5", "5", "5", "5", "10", "15", "10", "15", "5"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames evenementenorganisaties

["4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "3,60", "3,35", "3,20", "3,40", "3,00", "3,10"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "‘22", "'23"]

["3,80", "2,70"]

Gem. EBITDA-multiple Horeca, toerisme & recreatie

Wat is een evenementenorganisatie waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de horeca, toerisme en recreatie, de sector waartoe evenementenorganisaties behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,7 tot 3,8 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor evenementenorganisaties

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden evenementenorganisaties ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Digitaal 

    Digitale evenementen zijn hot. Uiteraard is dit de nasleep van de pandemie, maar de ervaringen zijn daarmee erg positief. Uit onderzoek blijkt dat 71% van de organisaties hun eventstrategie digitaal houden. En daarom zullen heel veel evenementen digitaal blijven plaatsvinden.

  • 2
    Totaalbeleving

    Het neerzetten van een gave customer journey is voor alle bedrijven relevant, ook voor de evenementenorganisaties. Het publiek wordt steeds veeleisender en technologische ontwikkelingen maken het mogelijk om een event groots neer te zetten. Bezoekers willen een totaalbeleving, want met alleen een spreker of een artiest zonder verdere verrassingselementen blijven bezoekers thuis. 

  • 3
    Events als marketingstrategie

    Het organiseren van events als winstmaker lijkt steeds meer te verschuiven naar de inzet als marketingtool. Microsoft organiseerde pre-covid een event met een toegangsprijs van 2.500 dollar dat 6.000 bezoekers trok. Inmiddels hosten ze dit event online en gratis, en daarmee bereiken ze maar liefst 197.000 geïnteresseerden! De meeste online events zijn gratis of heel goedkoop, en dat blijkt een geweldige marketingstrategie. 

Wat onze klanten zeggen