De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningIn deze sector zijn heel veel zelfstandigen werkzaam, en daardoor ligt het aantal bedrijven met één werkzaam persoon relatief hoog.
In cijfers weergegeven zag het aantal evenementenorganisaties er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden evenementenorganisaties ook veel groei- en overnamekansen:
Digitale evenementen zijn hot. Uiteraard is dit de nasleep van de pandemie, maar de ervaringen zijn daarmee erg positief. Uit onderzoek blijkt dat 71% van de organisaties hun eventstrategie digitaal houden. En daarom zullen heel veel evenementen digitaal blijven plaatsvinden.
Het neerzetten van een gave customer journey is voor alle bedrijven relevant, ook voor de evenementenorganisaties. Het publiek wordt steeds veeleisender en technologische ontwikkelingen maken het mogelijk om een event groots neer te zetten. Bezoekers willen een totaalbeleving, want met alleen een spreker of een artiest zonder verdere verrassingselementen blijven bezoekers thuis.
Het organiseren van events als winstmaker lijkt steeds meer te verschuiven naar de inzet als marketingtool. Microsoft organiseerde pre-covid een event met een toegangsprijs van 2.500 dollar dat 6.000 bezoekers trok. Inmiddels hosten ze dit event online en gratis, en daarmee bereiken ze maar liefst 197.000 geïnteresseerden! De meeste online events zijn gratis of heel goedkoop, en dat blijkt een geweldige marketingstrategie.