Kapsalon verkopen?

Je wilt jouw kapsalon verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van kapsalons eruit ziet. Kappers zijn over het algemeen verzekerd van werk, aangezien mensen regelmatig een knipbeurt nodig hebben. Toch kiezen veel salons ervoor om brancheoverstijgende werkzaamheden, zoals schoonheidsbehandelingen of wellness aan te bieden.

Kapsalons verkopen

Aantal overnames kapsalons

Het aantal consolidaties in deze branche is de laatste tien jaar meer dan verdubbeld.

["45", "60", "80", "50", "60", "65", "85", "105", "90", "50"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames Wellness en overige dienstverlening (CBS)

["3,65", "3,65", "3,60", "3,55", "3,50", "3,25", "3,05", "2,95", "2,80", "2,80"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["3,50", "2,30"]

Gem. EBITDA-multiple Detailhandel

Wat is een kapsalon waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector detailhandel, waartoe een kapsalon behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,3 tot 3,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor kapsalons

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden kapsalons ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Mobiele kapsalons

    Een kapsalon op vier wielen, dat lijkt een in opkomst zijnde trend te zijn. Door een kapperstruck of kappersbus te rijden naar evenementen, zoals fashion shows of festivals, kunnen bezoekers ook impulsief terecht bij de specialist.

  • 2
    Thuiswerken

    Bovenstaande trend zou een deel van de kappersafspraken opvangen, maar hoe zit het met de misgelopen inkomsten door het thuiswerken? Volgens ABN Amro zal het thuiswerken grotendeels de standaard blijven, waardoor kapsalons nabij kantoorpanden bijvoorbeeld bezoekers mislopen.

  • 3
    Salon aan huis

    Een kapsalon aan huis, waardoor de woningwaarde stijgt, maar de bedrijfskosten laag blijven. Volgens ABN Amro is dit een slimme investering en gebeurt dit, met name in de buitendorpen, al vrij regelmatig. Door de kappersklanten in de buurt van je huis te knippen, blijft er voldoende tijd over voor het gezinsleven, mantelzorg en andere taken.

  • 4
    Brancheoverstijgende werkzaamheden

    We zijn als consument uit op gemak en luxe, dus een one-stop-shop concept is als een warm bad. Door bij de kapper ook direct de make-up te laten verzorgen, een schoonheidsbehandeling, pedicure of manicure te ondergaan, is er sprake van tijdswinst voor de klant.

Wat onze klanten zeggen