Vakantiepark verkopen?

Je wilt jouw vakantiepark verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van vakantieparken eruit ziet. Er is veel vraag naar de verhuur van vakantiehuizen, doordat dit één van de weinige opties was voor een vakantie tijdens de globale pandemie en dit is veel mensen goed bevallen.

Vakantiepark verkopen

Aantal overnames vakantieparken

In deze branche is een heuse consolidatiestorm gaande, die getriggerd werd door de enorme dip in de toeristische sector de laatste jaren.

["0", "10", "10", "10", "5", "10", "15", "10", "15", "5"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames vakantieparken

["4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "3,60", "3,35", "3,20", "3,40", "3,00", "3,10"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "‘22", "'23"]

["3,80", "2,70"]

Gem. EBITDA-multiple Horeca, toerisme & recreatie

Wat is een vakantiepark waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector toerisme en recreatie, waartoe een vakantieparkverhuurder behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,7 tot 3,8 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor vakantieparken

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden vakantieparken ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Home away from home

    Een vakantiehuis huren, of soms kopen, is een trend onder consumenten. De staycation hebben we de afgelopen jaren voldoende benut en nu is het tijd om een huis van thuis te boeken. Op vakantie, maar toch in de eigen veilige bubbel met een eigen keuken bij de hand, aldus Reismedia.

  • 2
    Online propositie

    Grote, dure vakantiehuizen, luxe kampeerovernachtingen en design vakantiewoningen: dat is de trend voor de komende jaren. Het aanbod is groot en de consument gewillig. Voor kleinere vakantieparken kan het lastig zijn zich te onderscheiden, want het belang van een optimale online propositie is groter dan ooit tevoren, aldus Rabobank.

  • 3
    Digitalisatie

    Innovatie in het toerisme is een grote changemaker. In- en uitchecken gebeurt niet meer bij een ouderwetse balie, maar via apps. Roomservice en en informatie willen we in hotels ook digitaal kunnen raadplegen, dus daar valt voor veel spelers winst te behalen.

  • 4
    Samenvoegingen zetten door

    Opvolging binnen de familie is niet zo vaak meer een optie, maar grotere spelers op de markt zien de meerwaarde van vakantieparken in. Het is een kapitaalintensieve sector, vanwege onderhoud en investeringen, maar door het de consument naar de zin te maken valt er veel winst te behalen.

Wat onze klanten zeggen