Je wilt jouw platform verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van platforms eruitziet. Social commerce is de toekomst van shopping. En platforms zijn het medium waarop dit kan plaatsvinden. De vraag is groot, maar ook de concurrentie en dat leidt tot grote uitdagingen voor de platform-eigenaren.
De online wereld is booming.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de sector IT-dienstverlening en softwareontwikkeling - waartoe een platforms behoort – wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 5,5 tot 7,0 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningIn deze sector zijn veel zelfstandigen werkzaam. En daarom staan relatief veel bedrijven uit slechts één werkzaam persoon.
In cijfers weergegeven zag het aantal platforms er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgt de komende jaren onvermijdelijk voor veranderingen, maar biedt platforms ook veel groei- en overnamekansen:
TikTok heeft wereldwijd meer dan 1 miljard actieve gebruikers per maand en dit aantal neemt nog steeds toe. Dit platform trekt vooral de jongere generaties, die soms wel 1,5 uur per dag doorbrengen op dit platform. Bedrijven kunnen deze doelgroep bereiken door zelf een account aan te maken en te adverteren op dit platform. Voor platforms een schoolvoorbeeld van succes. Ken je publiek en verover de wereld.
Vanaf je platform producten en diensten verkopen is de vervanger van een fysieke winkel. 73% van de bedrijven vindt nu al hun weg in social commerce, maar naar verwachting gaat 79% van de andere bedrijven binnen nu en 3 jaar deze overstap maken.
Ook al biedt digitalisering veel meer geautomatiseerde mogelijkheden, mensen verwachten nog steeds een persoonlijke benadering. In hun informatiezoektocht en aankoopproces, maar ook in de klachtenafhandeling. Volgens Microsoft had 54% van de klanten een meer positieve mening over bedrijven die reageerden op klachten of verzoeken van de klantenservice via sociale media.