De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningIn de bouwsector is een complete krimp zichtbaar, onder andere vanwege stikstofmaatregelen. Schildersbedrijven zijn werkzaam in de afwerking en hebben minder last van deze invloeden. In de afgelopen tijd is het aantal vacatures in de branche juist gestegen, vanwege de toegenomen vraag naar vakschilders. In coronatijd werd juist de kans aangegrepen om binnen eens te gaan renoveren.
In cijfers weergegeven zag het aantal schildersbedrijven (tezamen met het aantal glaszetbedrijven) er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden schildersbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:
Net als andere ambachtelijke beroepen is er ook een tekort aan goede schilders die het vak verstaan. Er gaan veel krachten met pensioen, waardoor de vergrijzing voor problemen zorgt. De aanwas van jongere ambachtslieden neemt af, want er worden steeds meer zelfstandigen in de branche gesignaleerd. Bovendien is de vraag naar vakspecialisten ontzettend groot. OnderhoudNL concludeert in hun BrancheBarometer dat 74% van de geënquêteerde ondernemers zoekt naar gekwalificeerde schilders.
Ook in de bouw is digitalisering een trend. Waar vroeger de vakman langs kwam en met een handdruk een projectprijs vastlegde, eist de consument tegenwoordig transparantie. Inzage in de gebruikte materialen, de aanpak en de tarieven. Daarbij dient gemak de mens, dus online de vorderingen bijhouden en het assortiment raadplegen zal zeker voor b2b, maar ook voor de consument in de lijn der verwachting liggen.
Uiteraard in de coronaperiode, maar ook de jaren daarvoor, besteedden we steeds meer aandacht aan onze leefruimte. Comfortabel en bewust leven heeft voor de consument prioriteit. We halen minder decoratie in huis, kopen bewuste materialen en maken een statement met een zorgvuldig gekozen kleur in huis. Ook unieke designs en bijzondere patronen worden vaker gekozen.