De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningDe groothandel is een conjunctuurgevoelige sector en daardoor sterk afhankelijk van de economische groei in Nederland en het buitenland. De afnemers van de Nederlandse groothandel zitten voornamelijk over de grens; volgens Rabobank komt ongeveer 75 procent van de verdiende waarde van buitenlandse klanten. Hierdoor is de sector groothandel voor een groot deel afhankelijk van internationale vraag.
In cijfers weergegeven zag het aantal groothandels er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgt de komende jaren onvermijdelijk voor veranderingen, maar biedt groothandels in consumentengoederen ook veel groei- en overnamekansen:
“Kosten stijgen over de gehele linie: van productie en logistiek tot bedrijfsvoering”, aldus onderzoek van de Rabobank. Doorberekenen is daardoor een grote uitdaging. Beheers je als groothandel de waardeketen van productontwerp tot en met verkoop aan de eindklant, dan heb je als groothandel een veel bredere afzetmarkt en meer mogelijkheden.
Duurzamere levensstijl, maar ook de huidige markt dwingt bedrijven en consumenten tot het verkiezen van beschikbaarheid boven eigendom. En dat betekent dat diensten in sommige gevallen belangrijker worden dan producten. Hoe kun jij toegevoegde waarde bieden als groothandel consumentengoederen bij het leveren van een product?