Brouwerij verkopen?

Je wilt jouw brouwerij verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van brouwerijen eruit ziet. De brouwerijsector is innovatief, veerkrachtig en uniek in zijn soort. Waar het vroeger met enkele tientallen brouwerijen wel ophield in Nederland, zijn er tegenwoordig meer dan 700 actief: van eeuwenoude brouwers tot startups.

Brouwerij verkopen

Aantal overnames brouwerijen

Op het gebied van overnames hebben we uiteraard dé overnamekoning: Heineken. De strategie van deze grootmacht is indrukwekkend, maar in de biersector zijn overnames nog vrij nieuw. Een paar jaar geleden was er geen sprake van overnames en fusies op dit gebied van de alcoholindustrie, omdat er vooral grote, eeuwenoude brouwerijen bestonden.

["5", "0", "5", "0", "5", "5", "10", "5", "5", "5"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames brouwerijen

["5,50", "5,55", "5,60", "5,60", "5,65", "5,60", "5,60", "5,65", "5,60", "5,60"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["6,00,", "5,20"]

Gem. EBITDA-multiple Agri & Food

Wat is een brouwerij waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector agri en food - waartoe een brouwerij behoort - wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 5,2 tot 6,0 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor brouwerijen

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden brouwerijen ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Korte lijntjes met supermarkten

    Online winkelen heeft afgelopen jaar een grote ontwikkeling doorgemaakt, maar voor de biersector is de afzetmarkt twijfelachtig. Rechtstreeks aan de consument leveren is niet voor alle grote bierproducten goed bevallen, laat ABN Amro weten. Consumenten hebben wel behoefte aan alcoholische versnaperingen, maar zullen dit veelal direct bij de supermarkt meenemen of laten thuisbezorgen.

  • 2
    Groeisegmenten in biersector

    Pils is nog steeds het equivalent van een biertje, maar hier vindt wel degelijk een verschuiving plaats. De vraag naar fruitige biersmaken, alcoholvrij bier en speciaalbieren neemt toe. Het FoodService Instituut geeft aan dat ook craftbeer (ambachtelijk gebrouwen) in trek is en de komende jaren populairder zal worden.

  • 3
    Kennis wordt belangrijker

    Het FoodService Instituut en de Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur geven beide aan dat er meer interesse is in de achtergrond van bieren. De verkoop van bier door brouwerijen wordt gestimuleerd door meer opleidingen aan te bieden. Enkele jaren geleden was koffie, thee en wijn hip, maar tegenwoordig lopen we massaal warm voor het behalen van ons bierbrevet of volgen we een Masterclass high-end beers.

Wat onze klanten zeggen