De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningIn cijfers weergeven zag het plaatje van de bierbrouwerijen er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden brouwerijen ook veel groei- en overnamekansen:
Online winkelen heeft afgelopen jaar een grote ontwikkeling doorgemaakt, maar voor de biersector is de afzetmarkt twijfelachtig. Rechtstreeks aan de consument leveren is niet voor alle grote bierproducten goed bevallen, laat ABN Amro weten. Consumenten hebben wel behoefte aan alcoholische versnaperingen, maar zullen dit veelal direct bij de supermarkt meenemen of laten thuisbezorgen.
Pils is nog steeds het equivalent van een biertje, maar hier vindt wel degelijk een verschuiving plaats. De vraag naar fruitige biersmaken, alcoholvrij bier en speciaalbieren neemt toe. Het FoodService Instituut geeft aan dat ook craftbeer (ambachtelijk gebrouwen) in trek is en de komende jaren populairder zal worden.
Het FoodService Instituut en de Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur geven beide aan dat er meer interesse is in de achtergrond van bieren. De verkoop van bier door brouwerijen wordt gestimuleerd door meer opleidingen aan te bieden. Enkele jaren geleden was koffie, thee en wijn hip, maar tegenwoordig lopen we massaal warm voor het behalen van ons bierbrevet of volgen we een Masterclass high-end beers.