De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningIn tegenstelling tot vele andere branches zijn er bij keuken- en badkamerspeciaalzaken juist weinig starters en eenpitters. De meeste bedrijven behoren tot ketens en bestaan vooral uit grotere teams met meer dan twee werknemers.
In cijfers weergegeven zag het aantal keuken- en badkamerspeciaalzaken er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden keuken- en badkamerspeciaalzaken ook veel groei- en overnamekansen:
Voor keuken- en badkamerspeciaalzaken is er nog veel ruimte voor ontwikkeling. Consumenten zijn steeds vaker op zoek naar unieke maatwerkproducten en stappen daarbij af van de mainstream-oplossingen. Dit is niet alleen voor het rijtjeshuis aan de orde, maar ook trendy woonconcepten als tiny houses vragen meer maatwerkoplossingen van de speciaalzaken.
Voor de consument is het belangrijker geworden om de leefruimte, zowel binnen als buiten, volkomen naar wens te maken. Verven, bouwen, repareren en stylen: de consument weet de keuken- en badkamerspeciaalzaak wel te vinden, zo schrijft de ABN AMRO.
Met gedeeltelijk thuiswerken én de nog steeds aantrekkelijke rente-ontwikkeling is de verhuismarkt booming. En keuken- en badkamerspeciaalzaken varen mooi op deze trend mee. Levertijden door de grondstoffenproblematiek maken het voor speciaalzaken soms lastig om klanten over de streep te trekken. Kun jij als bedrijf wel korte levertijden garanderen, dan ben je op deze markt spekkoper.