De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningIn de autohandel zijn er zeer veel zelfstandigen werkzaam, en daardoor ligt het aantal bedrijven met één werkzaam persoon relatief hoog.
In cijfers weergegeven zag het aantal groothandels er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgt de komende jaren onvermijdelijk voor veranderingen, maar biedt groothandels in auto's en accessoires ook veel groei- en overnamekansen:
De supply chain is door grondstoffentekorten, gebrek aan personeel, de pandemie en de oorlog tussen Oekraïne en Rusland volledig verstoord. En dat zorgt ervoor dat de handel in auto-onderdelen, nieuwe auto’s en accessoires hapert. Volgens het hoofd van DHL’s vrachtvervoer zal dit begin 2023 beter worden, maar nog lang niet op het niveau van begin 2019 zijn. In tussentijd zijn groothandels in auto’s en accessoires afhankelijk van deze suboptimale supply chain en liggen er kansen voor hogere circulariteit!
Brandstofprijzen zijn sky high en dat betekent dat consumenten bewuster kijken naar het veranderen van hun vervoerspatroon. Meer carsharing en meer kilometers met een duurzamer vervoersmiddel zijn daarvan logische uitkomsten. Voor de groothandels biedt dit kansen in het verduurzamen van hun aanbod.