De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningHet aantal eenpitters in de groothandels in levensmiddelen nam tijdens de pandemie een vlucht, maar benadert nu weer het niveau van voor de pandemie. Van het totale aantal geregistreerde groothandels zijn er relatief veel bedrijven met twee of minder werkzame personen.
In cijfers weergegeven zag het aantal groothandels er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden groothandels in levensmiddelen ook veel groei- en overnamekansen:
Online shoppen is onvermijdelijk. Voor de B2C-markt, maar ook voor B2B speelt dit een steeds belangrijkere rol. Want in tegenstelling tot consumenten winkelen B2B-kopers niet voor hun plezier, maar zijn specifiek op zoek naar een product. Prijs/kwaliteit-verhouding is daarbij veel belangrijker, net als een langdurige relatie. Voor groothandels is het daarom zaak om hun traditionele processen te digitaliseren. Want als je als bedrijf de digitale transformatie goed toepast, levert dit concurrentievoordeel op.
Steeds meer supermarkten leveren ook aan zakelijke klanten en onderscheiden zich van groothandels door scherpe prijzen. Consolidatie van groothandels moet zorgen voor schaalvergroting en daardoor concurrerende prijzen. Naast schaalgrootte kunnen groothandels zich onderscheiden door te specialiseren. Daarbij valt te denken aan verduurzaming in verpakkingsmateriaal, verminderen van voedselverspilling, verbeteren van gezondheid, reduceren footprint en verbeteren van dierenwelzijn.