Groothandel in levensmiddelen verkopen?

Je wilt jouw groothandel in levensmiddelen verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van groothandels in levensmiddelen eruitziet. Groothandels beleefden zware tijden tijdens de pandemie, en de opkomst van online boodschappen beweegt groothandels langzaam maar zeker richting de benodigde digitalisering.

Groothandel in levensmiddelen verkopen

Aantal overnames groothandels in levensmiddelen

Het aantal fusies en overnames in de groothandel in levensmiddelen is sterk gekoppeld aan de economische groei en recessie.

["90", "75", "110", "80", "85", "115", "110", "100", "120", "85"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames groothandels in levensmiddelen

["5,65", "5,65", "5,65", "5,65", "5,50", "5,50", "5,50", "5,50", "5,40", "5,30"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["6,10", "4,60"]

Gem. EBITDA-multiple Groothandels in levensmiddelen

Wat is een groothandel in levensmiddelen waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

Voor een groothandel in levensmiddelen wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 4,6 tot 6,1 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor groothandels in levensmiddelen

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden groothandels in levensmiddelen ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Digitalisering

    Online shoppen is onvermijdelijk. Voor de B2C-markt, maar ook voor B2B speelt dit een steeds belangrijkere rol. Want in tegenstelling tot consumenten winkelen B2B-kopers niet voor hun plezier, maar zijn specifiek op zoek naar een product. Prijs/kwaliteit-verhouding is daarbij veel belangrijker, net als een langdurige relatie. Voor groothandels is het daarom zaak om hun traditionele processen te digitaliseren. Want als je als bedrijf de digitale transformatie goed toepast, levert dit concurrentievoordeel op.

  • 2
    Onderscheiden

    Steeds meer supermarkten leveren ook aan zakelijke klanten en onderscheiden zich van groothandels door scherpe prijzen. Consolidatie van groothandels moet zorgen voor schaalvergroting en daardoor concurrerende prijzen. Naast schaalgrootte kunnen groothandels zich onderscheiden door te specialiseren. Daarbij valt te denken aan verduurzaming in verpakkingsmateriaal, verminderen van voedselverspilling, verbeteren van gezondheid, reduceren footprint en verbeteren van dierenwelzijn.

Wat onze klanten zeggen