Baker Tilly adviseert bij verkoop digitaal bureau Bikkelhart 2Artboard 91

Baker Tilly adviseert bij verkoop digitaal bureau Bikkelhart

Digital agency Bikkelhart heeft een belangrijke stap gezet naar de toekomst met het aan boord brengen van digitale servicebureau 4NG. Met de overname van Bikkelhart wilt 4NG haar groeiplannen verwezenlijken en een top-5 plek realiseren onder de Nederlandse digitale bureaus. De diensten van Bikkelhart sluiten perfect aan op de bestaande diensten van 4NG, waardoor zij nog beter in staat zijn een full-service aan te bieden aan haar klanten. Het Corporate Finance-team van Baker Tilly heeft Bikkelhart bijgestaan in het verkooptraject.

Het Amsterdamse digitale bureau Bikkelhart is topspecialist in het ontwerpen, optimaliseren en automatiseren van de digitale klantenreis. Met de combinatie van ontwerp en optimalisatie neemt Bikkelhart een unieke eigen positie in de markt van digitale dienstverlening. De onderneming is opgericht in 2009 en heeft momenteel 40 medewerkers in dienst.

'Bikkelhart staat voor bikkelen met hart voor de zaak', vertelt medeoprichter Laurens Hutten. Samen met medeoprichter Eric van Diemen hebben zij Bikkelhart en ook haar klanten en medewerkers enorm zien groeien. Bikkelhart kent haar oorsprong in de financiële dienstverlening, maar biedt inmiddels online verkoopadvies aan een breed scala van topmerken in verschillende branches, waaronder Hema, Pathé, KPN, Metro en Yarden. Door aan te sluiten bij 4NG en in combinatie met het brede netwerk van Conclusion is Bikkelhart in staat haar klanten nog beter en completer van dienst te zijn, zonder haar unieke positie in de markt van digitale groei op te geven.

4NG is een full-service digital agency bestaande uit zeven verschillende labels met een gezamenlijke ambitie om bedrijven digitaal te laten groeien. Sinds 2021 is 4NG onderdeel van het ecosysteem Conclusion. Door middel van een buy-and build strategie is 4NG uitgegroeid tot een full digital servicebureau. Eerdere overnames van de digitale groep zijn onder andere Netvlies en Arlanet, waarmee zij vooral het aanbod en de ervaring aan de ‘achterkant’ van digitale processen versterkte en verbreedde. Voor de overname van Bikkelhart had 4NG ruim 200 mensen in dienst.

Overname door 4NG

'Door deze overname treden we toe tot de top-5 van digitale bureaus in Nederland', zegt Ton Renes, M&A Director van 4NG. 'Met Bikkelhart erbij halen we een ontzettend creatieve en ervaren groep mensen aan boord. Het maakt ons in een klap thought leaders op het gebied van UX, UI en conversie-optimalisatie. Daarnaast sluit het perfect aan op de bestaande diensten die we al bieden, waardoor we onze klanten van begin tot eind van dienst kunnen zijn. We hebben nu in onze bureaugroep 250 digitale experts die zich dagelijks bezighouden met het ontwikkelen en optimaliseren van complete digitale oplossingen voor local heroes.'

Volgens Bert Jan de Jongh, Director Business Transformation bij Conclusion is 4NG door de overname van Bikkelhart nu in staat haar klanten ook digitaal advies aan te bieden aan de ‘voorkant’ van digitale groei. 'Sinds 2021 participeert Conclusion in 4NG, waardoor wij onze klanten uitgebreide expertise op gebied van digital experience kunnen bieden. Nu Bikkelhart is aangesloten bij 4NG kunnen we onze klanten ook expertise aanbieden aan de ‘voorkant’ van digitale groei: UX-research, digital design, conversie-optimalisatie, copywriting en marketing automation.'

Begeleiding door Baker Tilly

Bikkelhart is begeleid door het Corporate Finance-team van Baker Tilly bestaande uit Lorijn van Leersum en Tijmen Bloom. Tevens hebben Marcel Ploegsma en Peter Polman geadviseerd in het verkooptraject. Bikkelhart is bijgestaan door Baker Tilly met het opstellen van de verkoopdocumentatie, onderhandelingen, due dilligence onderzoek, fiscale advisering en effectueren van de transactie.

Datum van de deal: 2022-01-14

Namens Baker Tilly Corporate Finance waren betrokken bij verkoop Bikkelhart

Lorijn van Leersum

Lorijn van Leersum