Bedrijfsbeëindiging

Gepubliceerd: 1 november 2021, geüpdatet: 23 november 2021, Wietze Willem Mulder

Opdrijvende prijzen voor grondstoffen, personeelstekorten, belastingen, crises, pensionering... Wat de reden voor jouw bedrijfsbeëindiging ook is, zorg dat je de juiste stappen volgt. Want hoe eenvoudig de opstart van een bedrijf is, de beëindiging heeft wel wat meer voeten in de aarde.

Vanaf de doorgehakte knoop tot de daadwerkelijke deursluiting: in dit artikel staan we uitgebreid stil bij alle stappen en aandachtspunten rondom jouw bedrijf beëindigen. Voor het stoppen van een BV, NV of VOF hebben we per stap de belangrijkste aandachtspunten benoemd. 

Redenen waarom je een bedrijf zou willen beëindigen

Nader je de pensioneringsleeftijd en is er geen opvolger in beeld, zijn de lasten voor je hoger dan de baten of ben je simpelweg klaar met het ondernemerschap? Zodra je de keuze hebt gemaakt om je bedrijf te stoppen, is het verstandig om het proces gelijk in gang te zetten. Het duurt namelijk minimaal enkele weken voordat je bedrijf daadwerkelijk eindigt en vervolgens heb je nog 7 jaar bewaarplicht voor alle administratieve zaken.

Troost je met de wetenschap dat nog zo’n 100.000 andere ondernemers jaarlijks hun bedrijf stopzetten. Je bent niet alleen, maar je moet wel een aantal zaken goed regelen.

Je gaat stoppen, wat moet je doen?

Stap 1 – Uitschrijven bij de KvK

Goed, de kogel is de door de kerk, je stopt met je bedrijf. Dan is de eerste stap in het proces jouw bedrijf uitschrijven bij de Kamer van Koophandel. Dat is als eenmanszaak heel eenvoudig te regelen met een formulier op de website. Vervolgens geeft de Kamer van Koophandel je bedrijfsbeëindiging door aan de Belastingdienst. De afrekening van de Belastingdienst komt vanzelf binnen, denk hierbij bijvoorbeeld aan de slotaangifte van de omzetbelasting. Voor eventuele controle moet je je administratie nog 7 jaar bewaren.

BV, NV of VOF? Als vennootschap, rechtspersoon of maatschap moet je deze organisatie eerst laten ontbinden. Ook hiervoor bestaat een formulier op de website van de KvK.

Stap 2 – Contracten opzeggen

Het zal je verbazen hoeveel contracten je in de loop der tijd hebt afgesloten, en het is zaak om al deze contracten zo snel mogelijk op te zeggen. Eigenlijk alle contracten hebben looptijden en opzegtermijnen, en soms zijn er aanvullende voorwaarden verbonden aan contractopzegging, zoals een boete. Zorg er daarom voor dat je goed weet wat er in alle contracten staat en hoe je van die contracten af komt. Een juridisch adviseur kan je hier eventueel bij helpen. Denk in ieder geval aan het opzeggen van de volgende lopende verplichtingen:

  • Klanten en leveranciers
  • Huur- & leasecontracten
  • Onderhoudscontracten
  • Afnamecontracten
  • Verzekeringen
  • Vergunningen
  • Website- en domeincontracten
  • Zakelijke rekeningen: het is verstandig om even de financiële overzichten te downloaden voordat je deze opzegt.

BV, NV of VOF? Dan heb je vaak ook te maken met lopende arbeidscontracten van je personeel. Bedrijfsbeëindiging is dan niet alleen emotioneel, maar ook administratief ingewikkelder. Je moet tijdig een vergunning bij het UWV aanvragen om personeel vanwege bedrijfseconomische redenen te mogen ontslaan.

Het is wel zo netjes om je personeel ook op tijd te informeren. Uiterlijk 6 weken voor de datum van ontslag, maar liever breng je ze al eerder op de hoogte zodat ze voldoende tijd hebben om een andere baan te zoeken. Let wel op dat vaste medewerkers recht hebben op een transitievergoeding. Afhankelijk van het salaris en het aantal dienstjaren kunnen deze vergoedingen hoog oplopen. 

Stap 3 – Verkoop bedrijfsinventaris

Net als het aantal contracten heb je waarschijnlijk ook een boel bedrijfseigendommen verzameld. En hoewel jij als directeur eigenaar bent van deze goederen, verandert die relatie enigszins als je bedrijf stopt. Als je jouw bedrijfstelefoon, auto van de zaak en laptop wilt houden, dan moet je deze aan jezelf verkopen voor een marktconforme prijs. Op die manier handel je alles netjes af en voorkom je hoge belastingaanslagen. 

Stap 4 – Belasting inventariseren

Het kan zijn dat je investeringsaftrek hebt toegepast op de bedrijfsgoederen die je in stap 3 hebt verkocht. En misschien heb je ook in de afgelopen jaren gebruikt gemaakt van gunstige fiscale regelingen, waardoor je uitstel van betaling hebt gekregen voor je belastingen. Zodra je bedrijf is beëindigd vervalt dit voordeel en moet je die belasting ook gelijk terugbetalen. Voor de bedrijfsgoederen is het afhankelijk van de leeftijd en de waarde of je hiervoor de investeringsaftrek moet terugbetalen. Als je zelf weinig verstand hebt van deze regelingen, neem dan een fiscale deskundige in de arm, zodat je later niet door hoge kosten wordt verrast.

Stap 5 – Stakingswinst berekenen

Stop je met je bedrijf en is de werkelijke waarde van je bedrijf op dat moment hoger dan de boekwaarde? Dan maak je winst, zogeheten stakingswinst. Deze stakingswinst is onderdeel van je jaarinkomen en hierover moet je inkomstenbelasting betalen. Het is verstandig om je te laten adviseren in de berekening van deze stakingswinst, omdat je hier ook belastingaftrek over kan krijgen. En mocht de stakingswinst veel invloed hebben op je jaarinkomen - positief of negatief - dan kan belastingmiddeling voor jouw situatie interessant zijn.

Financiële steun na je bedrijfsbeëindiging

Je bedrijf beëindigen kan een langdradig proces zijn. De vijf stappen helpen om je bedrijf op de juiste manier te beëindigen. In sommige gevallen kun je bij de overheid aankloppen voor een uitkering. 55-plussers en/of gedeeltelijk arbeidsongeschikte ondernemers kunnen aanspraak maken op een IOAZ-uitkering. En een breder publiek stoppende ondernemers kan recht maken op de financiële ondersteuning van het Besluit Bijstandsvoorziening Zelfstandigen (Bbz). Voor deze Bbz moet je wel een aanvraag doen als je bedrijf nog in de lucht is. Bekijk daarom voorafgaand aan je bedrijfsbeëindiging waar jij straks van rond gaat komen. 

Wat zijn de alternatieven?

Misschien wil jij wel stoppen met jouw onderneming, maar zit er nog voldoende perspectief in voor een opvolger. In dat geval zou je eens kunnen kijken naar opvolging van je bedrijf middels een bedrijfsovername, dat kan op veel verschillende manieren. Meer weten? Lees dan ons artikel bedrijfsopvolging.

Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Content Manager bij Brookz. Hij studeerde journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Windesheim en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Bedrijf verkopen?

Bedrijf verkopen

Breng uw bedrijf anoniem onder de aandacht bij 35.000+ potentiële kopers. Op Brookz zijn al ruim 4.600 succesvolle bedrijfsverkopen tot stand gebracht.

Bereken de waarde van jouw bedrijf

Bedrijfswaarde berekenen

Wat is mijn bedrijf waard? Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering dat je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!